Varza rosie, izvor de sanatate

Varza rosiePrezenta in toate pietele agro-alimentare pe durata sezonului rece, varza rosie este una dintre putinele vegetale „de iarna” care reusesc, prin complexitatea compozitiei si prin concentratiile ridicate de substante active, sa compenseze absenta din alimentatie a fructelor de vara.

Valoarea nutritiva a verzei rosii este conferita in primul rand de microelementele din compozitia sa. Care sunt acestea?

 

Vitamine: vitamina E si vitamina C in cantitati mari.
In ceea ce proveste continutul de vitamina E, varza rosie este la fel de valoroasa ca cea alba, iar 250-350 g din aceste crucifere asigura necesarul zilnic de vitamina E.
Vitamina C este semnificativ mai bine reprezentata in varza rosie decat in cea alba, astfel incat 120-180 g de varza rosie in stare cruda asigura necesarul zilnic de vitamina C al unui adult.

Vitamine din grupa B – ca si varza alba, varza rosie reprezinta o buna sursa vegetala pentru aceste vitamine.

Minerale: varza rosie – ca si cea alba – sunt surse valoroase de minerale, prin aceasta varza jucand rolul de leguma mineralizanta. Dintre mineralele continute se remarca potasiul (concentratia, de aproape 300 mg la 100 g, fiind doar cu putin sub cea a bananelor), magneziul, calciul, fosforul si sulful.

Pigmenti antioxidanti – principalii pigmenti din varza rosie sunt cei violet-rosii – resveratrol si antocieni, alaturi de beta-caroten.

Fibre – varza este o leguma bogata in fibre, favorizand un tranzit intestinal bun.

Plusurile esentiale ale verzei rosii fata de cea alba sunt pigmentii antioxidanti (resveratrol in special) si cantitatea superioara de vitamina C.

Varza rosie si beneficiile sale

Varza rosie are o eficienta crescuta in prevenirea cancerului, datorita combinatiei dintre pigmentii continuti si vitamine (fibrele contribuie si ele la reducerea riscului cancerului de colon).

Resveratrolul, vitamina C, beta-carotenul si vitamina E din varza rosie protejeaza sistemul cardiovascular si, in primul rand, inima. Varza rosie este valoroasa atat in scop de prevenire a afectiunilor cardiovasculare, cat si pentru ameliorarea sanatatii cardiacilor.

Datorita antioxidantilor continuti, numarului mic de calorii si fibrelor sale, varza rosie previne diabetul si ajuta la incetinirea evolutiei bolii.

Varza rosie creste imunitatea organismului, in primul rand prin vitamina C din compozitia ei.

Este recomandata si in dietele de slabire, datorita proprietatilor de diuretic bland si laxativ bland si datorita raportului destul de bun (pentru o leguma) intre proteine si calorii (2 grame proteine/ 34 calorii la 100 g).

Pentru a profita de toate calitatile sale, consumati varza rosie cruda. Daca doriti sa slabiti, este bine sa includeti varza rosie (tot cruda, sub forma de salata, cu putin otet si, eventual, ulei de masline) in dieta.

Liviu Deculescu

 

Sursa: http://www.top-shop.ro/varza_rosie_izvor_de_sanatate-251345-10339-av.html?csu=general&cex=1175848&med=em&orig=int&vir=no&src=ro_gen_general_em_ts_sa_int_sec_43&referrer=ts_em_1175848&utm_source=ts_int&utm_medium=E-mail&utm_campaign=ro_gen_general_em_ts_sa_int_sec_43_1175848&utm_content=ro_ts_nws_18012013_IMailing_1175848&link_id=175131332&esid=79232&ueid=0&uem=&elid=0

You might also like More from author

Comments are closed.