Tu consumi suficiente lactate?

Stii ce tipuri de lactate trebuie sa consumi? Cat de des? Cum te ajuta ele sa fii sanatoasa si mereu in forma? Urmareste pagina speciala DZL pentru sfaturi de la dr. Mihaela Bilic, scrise numai pentru tine!

Doza Zilnica de Lactate (DZL) este un proiect ce isi propune sa atraga atentia asupra importantei consumului de lactate pentru o viata sanatoasa.

Campania este sustinuta de dr. Mihaela Bilic, medic nutritionist, alaturi de Zuzu.

„Pentru sanatatea noastra avem nevoie zilnic de 1g de calciu, indiferent de sex, varsta sau activitatea desfasurata.

Calciul din lapte reprezinta standardul de referinta pentru solubilitatea, absorbtia si disponibilitatea acestuia in organismul uman. O portie de calciu inseamna 300 mg indiferent daca provine dintr-un pahar de lapte dulce, doua iaurturi mici, o cutie de branza proaspata, un „triunghi” de cascaval sau doua linguri de parmezan ras. In fiecare zi trebuie sa consumam trei portii de calciu, adica DZL (Doza Zilnica de Lactate). Avand in vedere diversitatea de produse in care poate fi transformat laptele, este imposibil sa nu putem gasi un „lapte” pe gustul nostru, mai ales ca miza este sanatatea!”, explica dr. Mihaela Bilic.

 

Si adultii trebuie sa bea lapte! 10 beneficii pe care nu le stiai (partea I)

Laptele este primul aliment pe care il consumam odata veniti pe lume. El este singurul care poate revendica, indiferent de epoca sau de localizarea geografica, statutul de ALIMENT UNIVERSAL.

Toti copiii beau lapte si, in afara de lapte, doar apa mai este vitala cresterii si dezvoltarii bebelusului.

Dar ce se intampla atunci cand nu mai suntem copii? Din pacate, adultii uita sa mai bea lapte, iar Romania este printre ultimele tari din Europa la acest capitol.

De aceea, este bine sa stim ce beneficii avem, ca adulti, atunci cand consumam lactate:

1. Stiati ca putem slabi cu 30% mai repede daca includem in dieta lapte si produse lactate (iaurt, lapte batut, branza proaspata, urda)? Calciul din lapte se leaga de grasimile alimentare din intestin si le blocheaza absorbtia prin procesul de saponificare. Adica le transforma in sapun, care va fi eliminat din organism, in loc sa se depuna pe soldurile noastre!

2. Laptele este singurul produs de origine animala care nu creeaza acidoza, adica nu imbatraneste si nu imbolnaveste. Se stie ca produsele vegetale (legume, fructe, cereale) sunt alcalinizate, iar cele animale (carne, peste, oua) determina un mediu acid. Ei bine, laptele este exceptia, prezenta lui in organism este neutra.

3. ”BINE CRESCUT” inseamna crescut cu lapte! Adolescentii care consuma lapte si produse lactate in cantitate crescuta (3-4 portii pe zi) au sanse sa creasca in inaltime cu 0,45% mai mult, independent de factorii genetici. Cu alte cuvinte, laptele face oamenii mai inalti, cu un plus de 0,5-1 cm pentru fiecare an ”bogat” in lapte!

4. Laptele reduce hipertensiunea arteriala si scade cu 50% riscul de accidente vasculare cerebrale. Exista o asociere inversa semnificativa intre nivelul tensiunii arteriale si aportul de calciu, magneziu si potasiu din alimentatie. Aceste minerale se afla in proportii optime si toate la un loc doar in lapte. De aceea, laptele si produsele lactate degresate pot fi considerate alimente eficiente in preventia si tratamentul hipertensiunii arteriale la orice varsta, inclusiv la copii, adolescenti si gravide.

5. Pasta de dinti cea mai eficienta in lupta cu cariile este… branza si laptele. Mineralele (mai ales calciul si fosforul), proteinele si grasimea din lapte sunt factori de protectie extrem de eficienti impotriva cariilor. 

Laptele neutralizeaza pH-ul acid din gura, impiedica aderarea bacteriilor la smaltul dintilor si favorizeaza remineralizarea smaltului, acolo unde acesta a fost deja afectat de carii sau tartru.

Si adultii trebuie sa bea lapte! 10 beneficii pe care nu le stiai (partea a II-a)

Consumul zilnic de lapte si produse lactate este indicatorul unei alimentatii echilibrate. S-a observat ca persoanele care nu beau lapte sunt de obicei si cele care au probleme de greutate in exces sau alte afectiuni datorate unei alimentatii monotone sau hipercalorice.

De cand ne nastem avem nevoie de lapte sau produse lactate in fiecare zi a vietii noastre, pentru ca laptele este un ALIMENT FUNCTIONAL. Adica, pe langa rolul lui nutritiv, laptele contribuie la mentinerea si imbunatatirea starii de sanatate.

De aceea, chiar daca suntem ”oameni mari” nu trebuie sa uitam de lapte!

1. Stiati ca nimic nu poate inlocui laptele ca sursa de calciu pentru organism? Desi exista calciu in cantitate crescuta si in alte alimente (legume, fructe oleaginoase, cereale), numai din lapte acest mineral poate fi absorbit si utilizat eficient. In lapte exista raportul optim calciu/fosfor = 1/3, absorbtia intestinala este de 40% (fata de 5% din vegetale), iar continutul de calciu este semnificativ (125 mg calciu/100 ml, fata de 21 mg calciu/ 100g in soia).

2. In lapte exista bacterii nobile numite PRO-biotice, adica favorabile vietii (in contrast cu termenul ANTI-biotice, care inseamna impotriva supravietuirii). Laptele este un aliment viu, bacteriile lactice fiind ”responsabile” pentru diversitatea de gust si consistenta a produselor ce pot fi obtinute din lapte. Aceste bacterii ajung si in intestinul uman, unde echilibreaza si regenereaza flora bacteriana responsabila atat pentru imunitatea organismului, cat si pentru o digestie optima.

3. Stiati ca nu exista fenomenul numit intoleranta la lactoza, fiind vorba doar de o scadere temporara a capacitatii organismului de a digera zaharul din lapte? Lactoza este un dizaharid format din glucoza si galactoza care trebuie ”desfacut” de enzima numita lactaza. Daca nu bem lapte si produse lactate in mod constant, aceasta enzima nu se mai produce. In concluzie, cu putin efort si introducand treptat laptele in alimentatie vom scapa de balonarea tranzitorie produsa de acesta. Un mic secret: in produsele lactate acide (lapte batut, iaurt, sana, kefir) si in branzeturi, lactoza este deja ”digerata” de bacteriile lactice, deci consumati-le fara grija, nu dau ”intoleranta”!

4. Sloganul ”Beti zilnic 2 litri de lichide” presupune inclusiv lapte. Laptele contine 83% apa, deci este nu numai un aliment, dar si o sursa de hidratare. Cu conditia sa fie degresate, laptele si produsele lactate acide (lapte batut, iaurt) pot fi baute pe post de apa. In felul acesta, este acoperit necesarul de minerale, iar aportul caloric este nesemnificativ (30 cal/100 ml).

 5. Creierului ii place laptele si mai ales forma lui ”inghetata”! Laptele este o sursa de serotonina, un aminoacid esential, care nu poate fi sintetizat in organism si trebuie adus prin alimentatie. Nivelul acestei substante in creier determina starea de bine si relaxarea. Mai mult, consistenta cremoasa a unor produse lactate precum smantana, iaurtul, inghetata, stimuleaza o arie corticala responsabila exclusiv de senzatia de buna-dispozitie, asa ca nu e de mirare ca laptele poate fi un antidepresiv foarte eficient.

21 iunie, Cluj Napoca – Vino sa afli de la dr. Mihaela Bilic totul despre lactate!

Ce stim cu adevarat despre lapte? Ca are calciu si proteine… si cam atat. Si totusi, laptele are multe alte proprietati miraculoase.

De exemplu, poate ar fi fost bine sa stim, in adolescenta, ca 3-4 portii de lactate pe zi ne-ar fi ajutat sa crestem cu 0,5-1 cm in plus in fiecare an.

Sau ca, atunci cand suferim de insomnie din diverse motive, ne-ar prinde bine sa bem un pahar de lapte cu miere, din combinarea carora rezulta o substanta calmanta, care ne adoarme.
Ai vrea sa stii cum sa scapi de intoleranta la lactoza sau cum sa faci sa fixezi calciul mai bine in oase? Te-ar interesa sa afli cum sa slabesti consumand lactate?

Daca esti curioasa sa afli mai multe chiar de la dr.Mihaela Bilic, te invitam participi la o intalnire speciala, in care vei afla raspunsul la toate intrebarile tale despre lactate, alaturi de o multime de lucruri interesante, despre nutritie sanatoasa.

Daca vrei sa fii printre invitatii speciali ele.ro la intalnirea de la Cluj-Napoca, scrie-ne (in zona comentarii articol)care sunt lactatele tale preferate si, prin tragere la sorti, 40 de persoane vor primi o invitatie la eveniment.

Discutia va avea loc intr-un cadru special, joi, 21 iunie, ora 17.00, la Hotel City Plaza, Sala Ballroom (str. Sindicatelor, nr. 9-13), din Cluj-Napoca.

Intalnirea face parte din campania ”Doza Zilnica de Lactate”, un program de incurajare a consumului de produse lactate in Romania, sustinut de Zuzu si dr. Mihaela Bilic.

Caravana DZL va continua pe tot parcursul anului cu intalniri la Iasi, Timisoara, Constanta, Brasov, Craiova, Alba Iulia si Bucuresti.

Dr. Mihaela Bilic este unul dintre cei mai cunoscuti medici nutritionisti din Romania. Absolventa a Facultatii de Medicina Generala, Universitatea “Carol Davila”, Bucuresti, in prezent este Medic Primar in specialitatea Diabet si boli de nutritie. A publicat trei carti: “Silueta dincolo de mituri” (2005), “Traiesc, deci ma abtin” (2007) si “Sanatatea are gust” (2011).

You might also like More from author

Comments are closed.