Top 10: Alimente care va protejeaza de excesul de colesterol

VitezaColesterolul include 3 componente, dintre care lipoproteinele cu densitate mica si foarte mica (LDL si VLDL) sunt cunoscute ca si “colesterol rau” deoarece se depun pe peretii vaselor sanguine si contribuie major la formarea calculilor renali. Aceste lipoproteine al caror raport intre componenta proteica si cea lipidica este mai redus au un rol important in degradarea sistemului cardiovascular, formarea ateroamelor si cresterea semnificativa a riscului unui accident vascular fatal.

 

Pe de alta parte, “colesterolul bun” (HDL), cu densitate proteica mai mare si densitate lipidica mai redusa, impiedica depunerea colesterolului rau pe interiorul vaselor de sange, protejand sistemul cardiovascular de excesul de colesterol.

Colesterolul este partial introdus in organism prin alimentatie si partial produs de ficat.
Asadar, dieta trebuie gestionata astfel incat nivelul de colesterol rau sa fie minimizat. Cu alte cuvinte, avem nevoie in cantitati moderate de alimente bogate in grasimi nesaturate (bune, care previn depunerea LDL si VLDL pe interiorul vaselor sanguine) si de surse de antioxidanti si de fibre. Pe de alta parte, aportul de grasimi saturate trebuie sa fie foarte redus, iar cel de grasimi trans – 0.

Topul alimentelor care ne protejeaza de colesterolul rau este alcatuit din:

10) Paine facuta doar din faina integrala, datorita concentratiei mari de fibre (fibrele reduc absorbtia intestinala in general si absorbtia grasimilor in mod special, deoarece accelereaza tranzitul intestinal).

9) Faina integrala de mei, bogata in vitamina A si in fibre. Cele mai multe dintre plafaruri au aceasta faina.

8) Spanac crud, datorita vitaminei C, a pigmentilor antioxidanti si a fibrelor din compozitia lui (pigmentii din spanac raman activi dupa prepararea termica, insa vitamina C se distruge in cea mai mare parte).

7) Mere, care au mult acid malic si fibre.

6) Rosii, bogate in licopen (pigment rosu antioxidant), apa si fibre.

5) Kiwi, prin concentratia ridicata de vitamine antioxidante (in special vitamina C, dar si A si E) si pigmenti antioxidanti.

4) Mure, fragi, afine, merisoare si alte fructe de padure, datorita pigmentilor antioxidanti, acidului malic, vitaminei C si fibrelor continute.

3) Usturoi, un adevarat cocktail de substante active care previn excesul de colesterol.

2) Peste oceanic gras, datorita continutului ridicat de grasimi nesaturate. Cele mai bune soiuri sunt macroul, heringul, tonul si somonul. Atentie: este important sa folositi peste proaspat si sa il preparati prin fierbere (la aburi sau normala). Pestele prajit face mai mult rau decat bine organismului si in special vaselor sanguine.

1) Nuci si ulei extra-virgin (consumat in stare cruda), bogate in grasimi bune si in vitamine liposolubile.

Liviu Deculescu

You might also like More from author

Comments are closed.