Strugurii – concentrat de aroma si sanatate

Lunile august si septembrie sunt cele mai bogate din an la capitolul fructe, motiv pentru care mai ales acum ar fi, probabil, nimerit sa “uitati” de raioanele de fructe din supermarketuri si sa va procurati suculentele delicii din piete sau chiar de la tara.

Aromati si rafinati, strugurii au fost, din cele mai vechi timpuri, fructe preferate ale nobililor (desi nu doar ei apreciau si aveau acces la strugurii de masa).

 

Chiar daca varietatea de soiuri este una foarte vasta, exista unele elemente comune majoritatii acestora, definitorii pentru struguri in general.

Strugurii – calorici, dar dietetici
Dintre fructele de larg consum, strugurii contin cele mai multe calorii. Ei intrec “lejer” bananele si depasesc chiar smochinele (ma refer, evident, la smochine crude), prunele, murele si dudele. Continutul caloric mediu al strugurilor este de 91 de calorii la 100 de grame (evident, el variaza in functie de soi si de concentratia de apa).
Faptul ca strugurii sunt mai calorici ca celelalte fructe nu trebuie sa ne ingrijoreze, deoarece ei au efect laxativ, diuretic si de accelerare a arderilor.

Un ciorchine de struguri – ajutor de pret pentru inima
Strugurii (in special cei negri) sunt concentrati in resveratrol (pigment antioxidant, unul dintre cei mai puternici antioxidanti) si magneziu – substante valoroase pentru sanatatea vaselor sanguine, care ne mentin inima sanatoasa. In plus, zaharurile complexe din struguri ne furnizeaza energie sanatoasa.

Strugurii tin departe depresia si uitarea.
Meritul principal este tot al celor 2 “eroi” – resveratrolul, considerat de numerosi neurologi ca fiind “arma secreta” impotriva bolii Alzheimer, si magneziul, mineral care contribuie decisiv la buna functionare a sistemului nervos central si la pastrarea unui tonus cerebral bun.
In plus, strugurii contin aproape intregul complex de vitamine B (“vitaminele mintii”; chiar daca vorbim despre concentratii relativ modeste, acestea completeaza cantitatile provenind din alte surse alimentare ) si glucide bune.

Au roluri de remineralizant si tonic general
Daca simtiti deja ca astenia de toamna incepe sa va dea tarcoale, consumati zilnic unul sau 2 ciorchini de struguri. Inca din prima zi, ii veti spune “Pa pa” asteniei. Aceste beneficii vin de pe urma compozitiei bogate de minerale a strugurilor si a zaharurilor. Fierul si magneziul cresc rezistenta organismului, intarziind aparitia starii de oboseala.

“Ungeti-va” articulatiile consumand struguri
Efectul benefic puternic asupra articulatiilor este conferit de siliciu in primul rand, dar si de zaharuri, potasiu si magneziu (substante care accelereaza eliminarea apei).
Siliciul si magneziul din struguri ne ajuta si la pastrarea unor oase puternice si sanatoase.

Consumand struguri, intarziati procesele degenerative si batranetea
Aceasta datorita antioxidantilor puternici din boabele de struguri (la acest capitol, strugurii negri detin un avantaj clar fata de cei albi): resveratrol si alti pigmenti antioxidanti, acid tartric etc.
Strugurii contin si vitamina C, dar concentratia sa nu este prea ridicata (10-11 mg vitamina C/100 g struguri).

Liviu Deculescu

You might also like More from author

Comments are closed.