Seria Alternativa sanatoasa. Paste versus cartofi

Alternativa sanatoasaConfruntarea de astazi se da intre doua alimente care “debordeaza de energie”. Aceasta energie vine, in cazul ambelor, din carbohidrati (in special din amidon).
Cartofii si pastele sunt alimente doar partial substituibile unul cu celalalt (spre exemplu, poti prepara o reteta delicioasa de friptura cu paste, insa nu vei putea transforma salata orientala intr-un preparat pe masura ei daca inlocuiesti cartofii cu pastele).

Inca de la bun inceput vreau sa fac precizarea ca, in aceasta “batalie”, nu voi lua in considerare cartofii prajiti, deoarece acestia sunt una dintre cele mai nocive “chestii” pe care le putem consuma (nu i-am incadrat la “alimente” deoarece – din punct de vedere nutritional – nu are sens: dezavantajele consumului chiar si in cantitate mica sunt mai mari fata de avantaje).

Si acum, sa inceapa pariurile… Voi pe cine mizati?

Iata ce contin cartofii: apa, glucide – 19%, proteine – 2%, fibre – 2,4%, minerale – in primul rand potasiu, vitamine (vitamina C – 15 mg/100 grame, vitamine din complexul B), flavonoizi etc. Numarul mediu de calorii la 100 de grame este de 88. Indicele glicemic al cartofilor fierti – 62.

Continut paste albe: glucide – 76%, proteine – 10,9%, lipide – 0,6%, fibre – 1%, vitamine (in special din complexul B), minerale (fier, magneziu etc.). Numarul de calorii la 100 de grame al pastelor albe: 360. Indicele glicemic este de 70 (cu exceptia pastelor pastificate la presiune mare, cum sunt in general spaghetele, care au un indice glicemic de doar 45).

Avantaje cartofi:
– Contin vitamina C; cantitatea este una destul de importanta si se distruge partial la fierbere. Cele 35-50 de procente de vitamina C care raman in urma fierberii reprezinta, inca, o cantitate semnificativa la un consum de 250-300 grame de cartofi.
Pe de alta parte, vitamina C continuta de paste este intr-o cantitate nesemnificativa.
– Au in compozitia lor potasiu din belsug, mineral care protejeaza sistemul cardiovascular (si in primul rand inima). Un cartof mediu asigura o cincime din necesarul zilnic de potasiu al unui adult.
– Sunt mult mai bogati in fibre alimentare fata de pastele albe. Daca ii comparam cu pastele integrale, concentratia de fibre va fi asemanatoare. Fibrele ajuta la regularizarea tranzitului intestinal si la asimilarea mai lenta a nutrientilor (in primul rand a glucidelor), pe care omul modern tinde sa ii ingereze in cantitati mai mari decat necesarul real. Pe termen lung, consumul mai ridicat de alimente bogate in fibre scade riscul de diabet si de boli cardiovasculare.

Atuuri paste:
– Raportul dintre calorii si proteine este mai mic cu 25% decat la cartofi. Altfel spus, pastele – chiar daca sunt mult mai calorice decat cartofii – ingrasa mai putin (ceea ce conteaza mai mult in alimentatie, din punctul de vedere al controlului masei corporale, nu este numarul de calorii la 100 de grame, ci raportul dintre calorii si proteine).
– Putem alege sa consumam paste integrale, caz in care vom beneficia de fibre din belsug (la fel ca din cartofi) si de mai multe vitamine din complexul B decat gasim in cartofi. Indicele glicemic al pastelor integrale fierte (cele pastificate la presiune normala) este aproximativ acelasi cu cel al cartofilor. Pastele integrale si carnea “fac casa” mai bine – sub aspectul digestiei – decat cartofii cu friptura.

Cine castiga?
Atat pastele albe, cat si cartofii sunt alimente pe care ar trebui sa le consumam doar ocazional si in cantitati moderate.

In conditiile unui aport suficient de fructe si legume, pastele albe castiga “la limita” confruntarea cu opozantii lor de astazi, deoarece avantajele privind vitamina C, potasiul si fibrele devin irelevante, pe cand raportul calorii/protein ramane un element esential.

Daca, in schimb, sunteti cam “certati” cu fructele si cu legumele (ceea ce, desigur, n-ar fi un lucru tocmai de dorit), cartoful “ia fata” pastelor albe (tot la limita).

Cat priveste pastele integrale, verdictul este unul clar: ele sunt superioare nutritional cartofilor.

Liviu Deculescu

You might also like More from author

Comments are closed.