Sarea, dusmanul din umbra al siluetei si inimii tale. 3 Metode ca sa reduci consumul sau

Avertismentul “Excesul de sare, zahar si grasimi dauneaza grav sanatatii” a devenit deja un cliseu. Intens mediatizat, dar prea putin explicat de catre promotorul sau, Ministerul Sanatatii, acesta a ajuns – din pacate – sa fie ignorant sau, si mai rau, luat in deradere de multe persoane.

 

Dintre cele 3 ingrediente (nu le-am numit “substante”, deoarece grasimile reprezinta o categorie larga si eterogena sub aspectul implicatiilor asupra sanatatii, iar “cantitatea in exces” de grasimi nesaturate – spre exemplu – difera substantial de “cantitatea in exces” de grasimi trans), sarea este considerata, de catre majoritatea celor mai putin avizati, “raul cel mai mic”.

Este sarea cu adevarat nociva pentru organismul nostru?
Totul depinde in mod esential de cantitate. Fiind indispensabila supravietuirii organismului si bunei sale functionari, aportul sau in cantitati mici este absolut necesar.

Pe de alta parte, in cantitate mare sarea poate avea efecte foarte neplacute, sau chiar severe:
– retine in mod excesiv apa in tesuturi si contribuie, astfel, la acumularea de kilograme nedorite;
– “umfla” picioarele, dand senzatia de “picioare grele”, obosite;
– creste tensiunea arteriala;
– ca factor de crestere a tensiunii arteriale, este unul dintre principalii responsabili cu declansarea si/sau agravarea bolilor cardiovasculare. Consumul excesiv de sare reprezinta – conform estimarilor medicilor britanici – elementul care contribuie in mod decisiv la declansarea a aproape 100 de mii de atacuri de cord si atacuri cerebrale pe an, la nivel global;
– tot din cauza efectului de crestere a tensiunii arteriale, excesul de sare agraveaza si accelereaza degradarea sistemului cardiovascular manifestata in urma instalarii diabetului.

De ce se face tot acest tam-tam despre efectele nocive ale consumului de sare, daca ele apar doar in cazul excesului, si nu se pune in egala masura accentul pe faptul ca sarea – in cantitati mici – este foarte importanta pentru sanatatea noastra?
Aceasta continua “acuzare” a sarii in mass-media pentru efectele sale nocive (fara a se spune ca sarea consumata in cantitati reduse este sanatoasa) nu aduce, de fapt, riscuri pentru consumatori si este, realmente, pe deplin justificata.
Explicatia? Marea majoritate a populatiei consuma sare in exces fata de nevoile reale ale organismului (ca urmare a cantitatilor de sare adaugate in preparatele din comert, dar si a cantitatii “normale” puse in mancare pentru a-i da gust), in timp ce pentru oricare dintre noi ar fi aproape imposibil sa ajunga la un deficit semnificativ de sare (dincolo de faptul ca o intalnim in preparatele alimentare, sarea se gaseste in mod natural in legume, fructe, lapte, apa minerala etc.).

Ce inseamna, de fapt, “exces de sare”? Care este doza zilnica recomandata de sare?
Din pacate, nu exista un raspuns universal valabil. Ca orice doza zilnica necesara (si chiar mai mult decat in cazul multor altor substante), cantitatea “optima” de clorura de sodiu (sare) difera in functie de mai multi factori: masa corporala, tensiunea arteriala si starea de sanatate a sistemului cardiovascular, procentul de tesut adipos, conditiile meteo-climaterice etc.
Orientativ, o persoana sanatoasa, cu masa corporala medie ar trebui sa nu depaseasca 2,5 grame de sare pe zi (daca este femeie), sau 3,5 grame (daca este barbat). Aceste cantitati reprezinta niste valori maxime recomandate pe care, din pacate, aproape toti le depasim. In general, un consum sub aceste valori (de ordinul a 2 grame pe zi sau chiar mai putin) nu ne afecteaza sanatatea ori forma fizica.

Sugestii practice ca sa reduci consumul de sare:
1) Foloseste o cantitate ceva mai ridicata de condimente iuti si acre. Lamaia poate sa suplineasca, partial, sarea;
2) Inlocuieste, pe cat posibil, conservele cu produse proaspete/gatite de tine;
3) Alege casul dulce sau doar foarte putin sarat in locul branzei sarate (in fond, daca simti nevoia poti oricand sa adaugi sare atunci cand mananci, fara ca gustul sa aiba de suferit fata de cazul in care branza ar fi fost de la inceput mai sarata).
Daca tii musai sa mananci o branza grasa (aceste branzeturi sunt in general sarate), poti sa alegi branza de burduf: ai mai putina sare si mai multa aroma!

Important: Urmandu-le, inima ta va fi intr-o forma mai buna pentru mai multa vreme!

Liviu Deculescu

You might also like More from author

Comments are closed.