Sanatatea ta in Postul Craciunului – Ce este bine sa consumi si ce nu

Dincolo de sensul sau spiritual, postul are implicatii semnificative asupra organismului.
Aceste implicatii vor fi doar benefice, daca respecti postul intr-un mod care sa tina cont si de cerintele corpului (si daca nu prelungesti regimul de post pe termen lung dupa terminarea postului).
In caz contrar, postul poate avea consecinte nedorite, uneori chiar grave pentru sanatatea ta.

Altfel spus, din punct de vedere medical postul merita urmat, dar cu respectarea unor conditii esentiale. Beneficiile medicale principale ale postului urmat inteligent sunt detoxifierea organismului (pregatindu-l pentru excesele de Sarbatori), imbunatatirea functiilor hepatica si digestiva si cresterea vitalitatii.

Ce categorii de persoane este indicat sa Nu tina post?
-Femeile gravide;
– Copiii si adolescentii;
– Persoanele care sufera de unele afectiuni cronice ori galopante (in cazul acestor categorii, medicul personal este acela care trebuie sa ofere recomandarile necesare privind intervalul de post).

De unde pornesc pericolele unui post urmat inadecvat?
Dezechilibrele posibile au ca si principale surse:
– deficitul si/sau lipsa varietatii in ceea ce priveste proteinele;
– deficitul de calciu si de vitamina D;
– excesul de carbohidrati;
– insuficienta vitaminei A;
– deficitul de fier.

Care sunt elementele de care trebuie sa tii cont daca te-ai hotarat sa urmezi Postul?

1) Consuma in fiecare zi (doar in zilele “cu peste” nu este neaparat necesar) cel putin unul dintre urmatoarele alimente: linte, fasole boabe, mazare.

2) Tot zilnic este bine sa mananci oleaginoase crude, in cantitati moderate. Cele mai valoroase in perioada postului sunt semintele de dovleac, urmate de nuci si de semintele de floarea-soarelui.

3) Evita excesul de paste, paine, de fainoase in general. In perioada Postului este cu atat mai important sa folosesti doar paste integrale si paine integrala.

4) Multi oameni cresc consumul de cartofi in Post. Preferabil este, totusi, sa nu consumi deloc sau aproape deloc acest aliment cat tii post, deoarece cartofii reprezinta doar o sursa in plus de carbohidrati – sunt bogati in amidon, saraci in proteine si nu exceleaza nici in privinta microelementelor.

5) Evita soia texturata (in orice forma a sa – cubulete, bureti etc.), dar consuma, din cand in cand/o data pe saptamana, branza de soia.

6) Spune un “Nu!” ferm prajelilor (gen “snitel de dovlecei” si altele).

7) Profita de toate zilele in care este dezlegare la peste (sambata si duminica). Serveste, alternativ, peste gras oceanic (macrou, hering etc. – nu din conserva) si peste slab de apa dulce (salau, pastrav, stiuca etc.). Prepara pestele prin fierbere la aburi (sau fierbere clasica/ciorba).

8) Serveste fructele si legumele mai ales crude. Morcovii, dovleacul si rosiile este preferabil sa le consumi atat in stare cruda, cat si fierte/coapte. Fiecare leguma are importanta sa, iar morcovii, dovleacul, cruciferele, ceapa si usturoiul ar trebui – mai ales pe durata Postului – sa nu iti lipseasca.

9) Redu aportul de dulciuri procesate – acesta trebuie sa fie si mai mic decat in afara intervalului de post.

10) Respecta – pe cat posibil – mesele principale ale zilei, si nu tine in nicio zi post negru.

11) Foarte important: realizeaza lin, pe parcursul a catorva (minimum 2-3) zile trecerea de la alimentatia de post la cea “de Sarbatori”! Inceperea postului, in schimb, nu necesita un interval prealabil de tranzitie (acomodare).

Liviu Deculescu

Sursa: http://www.top-shop.ro/sanatatea_ta_in_postul_craciunului_ce_este_bine_sa_consumi_si_ce_nu-250986-10339-article.html?csu=general&cex=903683&med=em&orig=int&vir=no&src=ro_gen_general_em_ts_sa_int_sec_97&referrer=ts_em_73579&utm_source=ts_int&utm_medium=E-mail&utm_campaign=ro_gen_general_em_ts_sa_int_sec_97_903683&utm_content=ro_ts_nws_16112012_IMailing_903683&link_id=167510409&esid=73579&ueid=0&uem=&elid=0

You might also like More from author

Comments are closed.