Românii consumă peste 7,3 milioane de cozonaci, 1,5 milioane de porci și 160 de milioane de ouă, în decembrie

cozonacRomânii consumă în perioada Crăciunului și a Anului Nou peste 7,3 milioane de cozonaci, 1,5 milioane de porci și peste 160 de milioane de ouă, iar toate acestea sunt ‘stinse’ cu 50 de milioane de litri de vin și sunt asezonate cu specilități de ciocolată sau cafea.

* Fermele comerciale intră pe piață cu 500.000 de porci, în perioada Crăciunului; 1 milion de porci provin din gospodării

În România se sacrifică în perioada Crăciunului peste 1,5 milioane de porci, în jur de 30% din totalul animalelor sacrificate într-un an întreg, din care în jur de 450.000—500.000 de capete provin din fermele comerciale, iar diferența este reprezentată de sacrificările din gospodăriile proprii.

Președintele Asociației Producătorilor de Carne de Porc din România (APCPR), Ioan Ladoși, afirmă că prețurile sunt mai mici cu 10-15% în 2014 față de aceeași perioadă a anului trecut, carnea de porc în viu fiind vândută, în medie, în această perioadă cu 5 lei/ kg, sub prețul de cost al producătorului român.

„Orice porc care provine dintr-o fermă comercială din România este livrat în pierdere de producători, adică sub prețul de cost, care este în jur de 5,5 lei pe kilogram în viu. Prețurile distorsionate din afară apărute din cauza embargoului rusesc se văd și la noi, pentru că „au căzut” cu 10-15 procente în partea a doua a acestui an. Acum vindem carnea de porc în viu, în medie, cu 5 lei pe kilogram”, a declaraIoan Ladoși. Acesta a subliniat că scăderile de prețuri vor avea efecte pozitive asupra consumului, însă pierderile vor fi preluate în totalitate de producătorii români.

Președintele APCPR estimează că, pentru întregul an 2014, vor fi livrați către piața din sistemul comercial peste 3,5 milioane de porci, din care 2,5 milioane din exploatațiile din România, iar aproximativ un milion sunt purceluși aduși din import pentru îngrășare și livrare ulterioară.

Conform datelor INS, în anul 2013, în gospodării și în unitățile specializate au fost tăiați în total 4.876.000 de porci, din care 34% au fost sacrificați în ultima lună a anului.

* Vânzările de tobă, caltaboș sau cârnați, în creștere cu 15% în decembrie

Produsele tradiționale din carne de porc, precum toba, caltaboșul sau cârnații întregesc meniurile românilor de Crăciun, iar procesatorii se orientează în această perioadă către astfel de produse, pentru a satisface toate gusturile.

„În această perioadă s-au dublat promoțiile pentru produsele din carne de porc, pentru că avem un preț mai bun la materia primă provenită din import. Nu putem spune că vom ieftini produsele finale, pentru că tot ceea ce se întâmplă acum este temporar și dacă prețul cărnii de porc va crește în perioada următoare este foarte greu să ridici ulterior prețurile la consumatori, așa că am dublat numărul promoțiilor, fără să scădem prețurile. Acest lucru se vede în consum, pentru că acesta este, în medie, cu 15% mai mare decât anul trecut în această perioadă”, a precizat Radu Timiș, președintele Asociației Române a Cărnii.

Consumul mediu de produse din carne de porc al unui român este în creștere față de anii trecuți, ajungând la 33 de kilograme pe locuitor într-un an, însă rămâne cu 15-20% mai mic decât media din Uniunea Europeană.

* Patiserii scot pe piață 7,3 milioane de cozonaci

În această perioadă și patiserii se laudă cu creșterea consumului de cozonaci, în condițiile în care românii consumă în perioada sărbătorilor de iarnă de circa zece ori mai mulți cozonaci decât într-o lună obișnuită.

Președintele Patronatului Român din Industria de Morărit, Panificație și Produse Făinoase — ROMPAN, Aurel Popescu, estimează că vor intra pe piață circa 7,3 milioane de cozonaci, o cifră ușor în creștere față de anii trecuți, însă prețurile rămân neschimbate.

„Estimez că vom avea vânzări de circa 7,3 milioane de cozonaci în perioada sărbătorilor de iarnă. Prețurile au rămas nemodificate față de anul trecut, fiind situate între cinci și 40 de lei pe bucată”, a declarat președintele ROMPAN, adăugând că peste 80% dintre consumatorii români preferă cozonacii tradiționali în defavoarea celor din import, care sunt oferiți mai mult pentru cadouri, decât pentru consumul propriu.

* Românii consumă 160 de milioane de ouă, numai în luna decembrie

Potrivit președintelui Uniunii Crescătorilor de Păsări din România, Ilie Van, în luna decembrie, românii cumpără în jur de 160 de milioane de ouă, cu 50% mai mult comparativ cu o lună obișnuită.

‘În decembrie, vânzările de ouă cresc de regulă cu circa 50% comparativ cu o lună obișnuită, respectiv de la 110-120 de milioane de ouă la peste 160 de milioane de ouă vândute din fermele avicole, nu de la țărani din curte. Am făcut zilele trecute o analiză pe prețuri și acestea sunt la fel ca anul trecut la poarta fermei. Nu este nicio diferență față de anul trecut, adică în jur de 0,31 — 0,32 lei lei pe bucată, fără TVA’, a declarat Ilie Van.

Reprezentantul crescătorilor de păsări afirmă că este posibil ca în magazine prețul ouălor să fie mai ridicat în această perioadă, dar majorarea nu provine de la producători. „La noi nici nu poate fi vorba”, spune Van. Pe rafturile magazinelor ouăle se vând cu prețuri începând de la 0,55 lei pe bucată până la 0,8 lei, în timp ce ouăle ecologice pot ajunge și la 1,2 lei/bucata.

* În decembrie, românii preferă vinurile roșii, iar consumul crește cu 50% față de o lună normală

Și consumul de vin crește cu ocazia Sărbătorilor de iarnă, în medie, românii beau cu 50% mai mult vin față de o lună obișnuită. Potrivit directorului general al Patronatului Național al Viei și Vinului (PNVV), Ovidiu Gheorghe, românii preferă în această perioadă vinuri roșii, iar consumul total de vin este estimat la 50 de milioane de litri numai în luna decembrie, din care doar 40% provine din piața fiscalizată.

„În această perioadă a anului, vânzările cresc de obicei cu circa 50% față de o lună normală, dar acest an este unul oarecum atipic, deoarece producția de vinuri ale micilor producători (autoconsumul) nu a fost foarte mare și lunile octombrie — decembrie au avut cote bune de piață în privința comerțului fiscalizat de vinuri. Deși nu avem studii de piață, consumul total de vin în decembrie este estimat la 50 de milioane de litri, dar numai 40% provine din piața fiscalizată”, a spus Ovidiu Gheorghe.

Consumul anual de vin în România este de 25 de litri pe cap de locuitor și reprezintă doar jumătate din consumul țărilor dezvoltate, care se ridică la peste 50 de litri/locuitor. De exemplu, în Franța se consumă 58 litri/cap de locuitor, iar în Italia 53 de litri/cap de locuitor. Reprezentantul PNVV a adăugat că în 2014 piața vinului a început să se revigoreze, mai ales pe segmentul de vinuri medium și premium, estimările arătând o creștere de circa 12-15% pe tot anul.

* Consumul de ciocolată, în ușoară creștere

În privința ciocolatei, datele statistice arată o creștere ușoară a consumului în ultimul an, după o scădere continuă din 2008, acesta fiind estimat la 1,7 kilograme pe cap de locuitor, spre deosebire de țările occidentale, unde media este de 10 kilograme, conform unor date furnizate de companiile de profil.

În 2012, consumul de ciocolată în România a fost de 29,6 milioane de kilograme, în scădere cu aproape 5% comparativ cu anul precedent. Vârful consumului de ciocolată a fost atins în 2008, când volumul a ajuns la 39 milioane de kilograme, adică 1,9 kilograme per capita. Românii, peste 80%, preferă ciocolata cu lapte.

* Vânzările de produse alimentare vor crește cu 70-75%, până la finele anului

Dragoș Frumosu, președintele Federației Naționale a Sindicatelor din Industria Alimentară (FNSIA), estimează că în decembrie vânzările de produse alimentare de bază au crescut deja cu circa 60% față de lunile anterioare, iar până la finele anului pot înregistra o creștere de 70-75%.

„Este firesc, sunt Sărbători și lumea își cumpără de toate. Dacă până acum vânzările de produse alimentare au crescut cu 60%, cred că până la sfârșitul anului, de Revelion vom vedea chiar o creștere de 70-75%. Este o situație aproximativ asemănătoare cu cea de anul trecut în luna decembrie, nu sunt salturi sau diferențe foarte mari ca și volum de vânzări”, a spus Dragoș Frumosu.

Acesta s-a arătat revoltat de prețurile practicate de unii comercianți, care profită de dorința românilor de a cumpăra produse tradiționale la masa de Crăciun, preparate din porcul crescut în ogradă și scot pe piață jumări la 50 de lei/ kg sau chiar șorici la 60 de lei pe kilogram.

„Din păcate, mai sunt comercianți care se joacă cu prețurile și e un lucru urât, este lipsă de respect pentru români. Cred că și noi suntem de vină pentru că ar trebui să cumpărăm în ultimele zile, să îi lăsăm cu marfa pe masă să se strice. În mod normal o astfel de atitudine poate îi determina ca altădată să nu mai facă așa ceva. Vă dau exemplu, măcelarii particulari, spun că vin cu porcul luat de la țărani, cu șorici pârlit și jumări făcute în mod tradițional, și speculând acest lucru, vin cu produse mult mai scumpe decât ar trebui să fie în mod normal, cu jumări la 40-50 lei sau șorici la 60 de lei pe kilogram. Poți să iei fleica din industria cărnii la 15-16 lei kilogramul și să faci câte jumări vrei și mai ai și untură. Aceștia nu sunt comercianți, ci speculanți”, afirmă Frumosu.

El a mai adăugat că autoritățile competente trebuie să verifice pe lângă rețetele produselor și gramajul, deoarece în perioada Sărbătorilor s-a „împământenit” să cumperi în loc de un kilogram de cozonac, cât scrie pe etichetă, doar 900 de grame de produs.

„Cred că ar fi bine ca aceste firme să fie aspru penalizate și nu știu dacă nu există și vreo lege prin care acestea să fie făcute publice, astfel încât să le ocolim”, a mai spus președintele FNSIA.

* Bugetul românilor pentru masa de Crăciun și Revelion — 602,21 lei în 2014

Bugetul mediu pe care românii au declarat că l-au alocat în acest an pentru Crăciun și Revelion strict pentru mâncare și băutură (carne, cozonac, băuturi răcoritoare, fructe) este de este de 602,21 lei, comparativ cu 600,76 lei în 2013. Suma este în creștere față de bugetul pentru 2012 — 501 lei — și 422 de lei în 2011.

În total, românii din mediul urban alocă un buget de aproximativ 1.500 lei pentru petrecerea Sărbătorilor de iarnă, la fel ca și bugetul de anul trecut, conform unui studiu de piață realizat de MEDNET Marketing Research Center. (Sursa: AGERPRES)

You might also like More from author

Comments are closed.