RĂZBOIUL FAST FOOD ÎN ROMÂNIA. Subway se bate cu McDonald’s, KFC şi Burger King pe o piaţă de 500 de milioane de euro

Subway, cel mai mare lanţ de restaurante fast food din lume, a deschis săptămâna trecută prima unitate în România, urmând ca în patru ani numărul unităţilor să ajungă la 40. Astfel, Subway intră în competiţie directă cu alte trei lanţuri, respectiv McDonad’s, KFC şi Burger King, francize care deţin în total 112 magazine pe o piaţă fast food în stagnare, estimată la peste 500 de milioane de euro.
„Am primit numeroase cereri de la persoane interesate să cumpere franciza. Am analizat atent piaţa românească şi am descoperit că există oportunităţi excelente pentru lanţul Subway. 

Credem că există o cerere tot mai mare de noi branduri gastronomice. Românii caută mâncare de calitate, servită repede”, a precizat, pentru gândul, Rumen Radev, agent de dezvoltare al lanţului american. Întrebat ce estimări şi-au făcut cu privire la vânzările din România, Radev ne-a declarat că „nu ne-am stabilit încă o sumă”.
Taxa iniţială pentru o franciză Subway deschisă într-un stat din Europa variază între 7.500 şi 10.000 de euro, la care se adaugă investiţia în restaurant. În total, un european interesat să-şi deschidă un restaurant Subway trebuie să scoată din buzunar între 99.000 de euro şi 220.000 de euro, în funcţie de planul de franciză ales. După lansare, francizaţii plătesc un procent săptămânal de 8% din cifra de afaceri pentru roialităţile de franciză şi 4.5% pentru fondul de advertising.
Bucureştenii dornici de un „SUB” au stat la coadă zeci de minute
La inagurarea Subway din Capitală a participat şi Mark Gitenstein, ambasadorul Statelor Unite în România, alături de soţia sa Libby. Unitatea din Piaţa Victoria are o suprafaţă de 150 de metri pătraţi şi 42 de locuri la masă.
După festivitatea de deschidere, bucureştenii care lucrează în Piaţa Victoriei au luat cu asalt fast food-ul de pe Bulevardul Nicolae Titulescu.
„Erau oameni la costum, de la multinaţionale, dar şi tineri. Eu am ajuns pe la două, dar era o coadă foarte mare şi n-am stat. Erau oameni pe care nu i-aş fi văzut stând la cozi”, ne-a mărturisit un bucureştean „amator de branduri din SUA”. Alţii, mai dornici să guste din sandwichurile submarin („SUBs”), specifice lanţului, au stat chiar şi 25 de minute la coadă, ne-a mai povestit bucureşteanul care a decis să revină într-o zi mai liberă.
Până la finele anului Subway intenţionează să inaugureze alte două restaurante, unul în complexul comercial Palas din Iaşi şi cealalt la Cluj-Napoca, în Iulius Mall.
În România nu există o evaluare oficială privind valoarea pieţei de fast food, însă aceasta a fost estimată la circa 500 de milioane de euro, jumătate fiind reprezentaă de segmentul de restaurante cu servire rapidă. O altă estimare realizată de Business Magazin arăta că românii mănâncă zilnic circa 220.000 de şaorme, în valoare totală de 550.000 de euro, respectiv 200 de milioane de euro pe an.
Cele mai recente estimări ale lanţurilor fast food prezente în România sugerează că anul trecut, peste 200.000 de români au mâncat zilnic la McDonald’s, KFC sau Burger King. Cu toate acestea, piaţa a stagnat în 2011, pe fondul scăderii puterii de cumpărare şi a consumului.
Circa 140.000 de români au mâncat zilnic de la McDonald’s în 2011
McDonald’s, liderul pieţei de restaurante din România, a avut anul trecut o cifră de afaceri de 100 de milioane de euro, potrivit estimărilor companiei, un avans modest faţă de anul anterior când a înregistrat o cifră de afaceri de 99,5 milioane de euro. În prezent, lanţul numără 32 de unităţi drive-through, 17 in-store, respectiv restaurante stradale sau în clădiri de birouri, şi 15 unităţi în malluri
Anul trecut, reţeaua McDonand’s a primit 50 de milioane de vizite, a precizat Daniel Boaje, directorul general McDonald’s România. Practic, fiecare român a vizitat cel puţin de două ori un restaurant McDonald’s în 2011. Zilnic, 140.000 de clienţi au lăsat circa 2 euro într-o unitate a lanţului, potrivit calculelor Ziarului Financiar.
Afacerile KFC au stagnat în 2011
Lanţul KFC numără în prezent 42 de restaurante, majoritatea deschise în Capitală. US Food Network, compania care operează franciza KFC în România, intenţionează să deschidă anul acesta alte 5 restaurante, valoarea investiţiei ridicându-se la 2,5 milioane de euro.
Anul trecut, KFC a avut circa 50.000 de clienţi în fiecare zi, valoarea medie a unui bon de casă fiind între 2 şi 3 euro, a precizat Carmen Lupuleţ, director de marketing KFC România.
„Clienţii vin în restaurante la fel de des ca înainte, dar apelează mai mult ca oricând la promoţii. De asemenea, sunt mai atenţi la suma pe care o plătesc la finalul comenzii”, spunea Carmen Lupuleţ, director de marketing al KFC România, la sfârşitul anului trecut.
Oficialii KFC au mai precizat că afacerile din anul 2011 au stagnat, fiind similare cu cele din 2010 în ceea ce priveşte volumul. În 2010, KFC a avut o cifră de afaceri de 37,6 milioane de euro, în creştere cu 10% comparativ cu anul anterior.
Burger King a închis trei magazine în 2011
Burger King este singurul lanţ de tip fast food care a înregistrat în 2010 o cifră de afaceri în scădere faţă de anul precedent, de la 3 milioane de euro, la 2,7 milioane de euro, potrivit celor mai recente date MFP. Mai mult, pierderile lanţului s-au adâncit de la 1,1 milioane de euro în 2009 la 1,27 milioane de euro în 2010.
Compania Atlantic Restaurant System, cea care operează restaurantele Burger King din România, a fost nevoită să reducă numărul de unităţi. Astfel, trei restaurante au fost închise anul trecut, oficialii companiei precizând că s-a decis redistribuirea resurselor către unităţile mai profitabile.
Câte calorii au sandwichurile de la Subway faţă de cele ale competiţiei
Specificul restaurantelor Subway îl constituie Sub-urile, sandwichuri preparate în faţa consumatorului, cu ingrediente alese de acesta. Franciza oferă şi o gamă cu un conţinut caloric redus, destinate persoanelor care urmează un regim alimentar.
În medie, o salată de la Subway are circa 130 de kcal, în timp ce o salată cu dressing de la McDonald’s poate depăşi 460 de kcal, iar una de la KFC ajunge la 200 de kcal. Pentru un sandwich similar ca ingrediente şi gramaj, calculatoarele de calorii disponibile pe paginile web ale celor trei lanţuri fast food arată că preparatele de la Subway sunt cele mai dietetice. Astfel, la McDonanld’s un sandwich are în jur de 500 de kcal, la Subway 367 de kcal, iar la KFC 375 kcal.
Preţurile sandwichurilor Subway variază între 8 şi 9 lei (2 euro) lei pentru cele de 15 de cm şi 13-14 lei (3,5 euro) pentru cele de 30 de cm. În alte state din Europa preţurile sunt ceva mai mari şi încep de la 4 euro. Spre exemplu, în Bulgaria, preţul unui sandwich este în medie, în jur de cinci euro, iar în Ungaria porneşte de la 3,5 euro.

You might also like More from author

Comments are closed.