O nouă politică europeană de promovare a produselor agricole și agroalimentare, cu buget major

steageuropaComisia Europeană a prezentat, joi, 21 noiembrie, un proiect de reformă a politicii de informare și de promovare a produselor agricole și alimentare europene. Această nouă politică de promovare, care beneficiază de un buget majorat și, ulterior, de sprijinul unei agenții executive europene, este menită să devină un adevărat instrument de cucerire a piețelor.

Sub sloganul „Enjoy, it’s from Europe”, ea vizează să ajute profesioniștii din sector să se extindă la nivel internațional și să sensibilizeze mai bine consumatorii cu privire la eforturile în materie de calitate a produselor, pe baza unei strategii veritabile definite la nivel european.

„Într-o lume în care consumatorii sunt mai sensibili la chestiuni legate de securitatea, calitatea și durabilitatea modurilor de producție alimentară, agricultorii și întreprinderile mici sau mijlocii europene au un rol de jucat în acest sens. Sectorul agricol și agroalimentar european este recunoscut pentru calitatea produselor sale și pentru o respectare a normelor unică în lume. Înregistrând deja 110 miliarde euro la export, el reprezintă un atu considerabil în vederea dinamizării creșterii și a ocupării forței de muncă în cadrul Uniunii Europene” a declarat Dacian Cioloş, comisarul european pentru agricultură și dezvoltare rurală.

Această propunere este rezultatul unei dezbateri vaste, lansată în 2011, cu privire la o Carte verde (IP/11/885), urmată de o comunicare (IP/12/332). Propunerea va fi transmisă acum Parlamentului European și Consiliului.

Principalele elemente ale acestei reforme sunt:

  • O creștere semnificativă a ajutoarelor destinate acțiunilor de informare și de promovare, în scopul consolidării competitivității agriculturii europene. Ajutoarele europene ar trebui să treacă în mod treptat de la 61 de milioane euro în cadrul bugetului din 2013, la 200 de milioane euro în 2020;
  • Punerea în aplicare a unei strategii europene de promovare, care va permite o mai bună direcționare a acțiunilor de promovare. Această strategie ar trebui să conducă la:
  • Creșterea finanțării programelor care vizează țările terțe și a programelor multiple (programe prezentate de către entități din mai multe state membre) printr-o taxă de cofinanțare mai ridicată pentru aceste două categorii: o cofinanțare de 60% din partea UE, în loc de 50%;
  • Pe piața internă, la îmbunătățirea nivelului scăzut de cunoștințe al consumatorilor cu privire la calitățile produselor agricole europene, în general, și ale produselor recunoscute de sistemele europene de calitate, în special.

O extindere a domeniului de aplicare al măsurilor prin:

  • posibilitatea reglementată de a menționa originea și mărcile produselor
  • includerea printre beneficiari a organizațiilor de producători
  • includerea printre produsele eligibile în special a produselor agroalimentare prelucrate care pot face obiectul unor sisteme europene de calitate, cum ar fi pastele alimentare;
  • simplificarea procedurilor administrative printr-o selecție care, de acum încolo, are loc într-o singură etapă, la Comisie, în loc de două etape, ca până acum (la nivelul statului membru și apoi al Comisiei Europene);
  •  gestionarea facilitată a programelor elaborate în comun de entitățile mai multor state membre, prin intermediul unui ghișeu unic al Comisiei. (Sursa: ec.europa.eu )

 

You might also like More from author

Comments are closed.