Nereguli la 79% dintre operatorii economici controlați înainte de Paște de inspectorii OPC

carnepaste30În perioada 15–24 aprilie 2013, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a desfăşurat acţiuni de control privind modul de respectare a prevederilor legale – conformitatea, modul de etichetare, prezentare, publicitatea şi comercializarea produselor alimentare specifice Sărbătorilor Pascale: carne preambalată, ouă, vopsea de ouă, ciocolată şi produse din cacao, tablete şi figurine pe bază de cacao şi grăsimi vegetale, produse de patiserie (cozonac, pasca, chec, fursecuri) şi vin.

• au fost controlaţi 1.727 operatori economici, iar la 1.367 ( 79% dintre aceştia) s-au constatat abateri;
• a fost verificată o cantitate de cca 307 tone produse alimentare:

  • 165 tone carne şi produse din carne,
  • 16 tone ouă/ 326.800 buc,
  • 1,3 tone vopsea de ouă,
  • 15,7 tone produse patiserie,
  • 95 mii litri vin,
  • 14 tone ciocolată şi produse din cacao.

Peste 38 tone (aprox.12%) nu se încadrau în prevederile legale privind protecţia consumatorilor:

8,4 tone carne şi produse din carne,
8 tone ouă/ 162.880 buc,
` 0,1 tone vopsea de ouă,
3,9 tone produse patiserie,
16 mii litri vin,
1,6 tone ciocolată şi produse din cacao

Măsuri aplicate:

• oprirea temporară de la comercializare a aproximativ 30 tone de produse alimentare, în valoare de 300.0000 lei până la remedierea neconformităţilor constatate;
• oprirea definitivă şi retragerea de la comercializare a 800 kg produse alimentare, în valoare de 15.000 lei , produse improprii consumului uman;
• aplicarea de 1.500 sancţiuni contravenţionale dintre care şi 830 amenzi contravenţionale în valoare de aproximativ 2.830.000 lei şi 670 avertismente pentru încălcarea reglementărilor privind protecţia consumatorilor.

În 74% dintre judeţe, inclusiv în Bucureşti s-a constatat comercializarea produselor alimentare în afară datei durabilităţii minimale/datei limita de consum stabilite de producători.

Peste 8 % din produsele comercializate nu ofereau consumatorilor informaţiile obligatorii, care să permită alegerea sortimentului dorit

SFATURI PENTRU CONSUMATORI

1.Comercializarea cărnii

– achiziţionarea cărnii (de miel) se va face numai din locuri special amenajate, dotate şi autorizate;
– evitaţi cumpărarea de carne din „portbagajele maşinilor”, chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic; comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare şi nu vă poate elibera bon de casă cu care să justificaţi tranzacţia comercială şi riscaţi să achiziţionaţi un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea;
– carnea comercializată trebuie să fie marcată cu ştampila de control veterinar;
– verificaţi, prin apreciere directă, proprietăţile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului ( aspect de mazguit, cu prezenţa mucilagiilor etc), culorii ( culoare modificată), consistentei, prezenta corpurilor străine etc; carnea (miel) trebuie să prezinte la suprafaţă o peliculă uscată, de culoare roz până la roşie, să fie fermă şi elastică, atât la suprafaţă, cât şi în secţiune; mirosul trebuie să fie caracteristic de produs proaspăt;
– se va acorda atenţie preţului afişat; se va verifica concordanţă dintre preţurile afişate la raft şi cele marchate pe bonurile de casă;
– carnea achiziţionată sub forma refrigerata se va transporta, în condiţii igienice, cât mai repede la domiciliu şi se va depozita la frigider

2. Comercializarea ouălor

– achiziţionarea ouălor se va face numai din locuri special amenajate, autorizate ; evitaţi cumpărarea de ouă de pe marginea drumului, chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic; evitaţi să achiziţionaţi ouă de raţă care de obicei se vând de către vânzătorii „ de ocazie”;
– ouăle de consum trebuie să prezinte coaja, intactă, normală, fără fisuri, fără corpuri străine, fără mirosuri străine ;
– la spargerea oului, albuşul trebuie să fie de consistenta densă, transparent, iar gălbenuşul semiglobulos, uşor aplatizat şi bine delimitat de albuş;
– în prezent, în România, direct pe ouă se marchează data durabilităţii minimale, dar regulamentele europene prevăd că pe ou să se marcheze codul producătorului, iar pe ambalaj ( pentru ouăle ambalate) o serie de informaţii ( codul centrului de ambalare; categoria de calitate; ambalajele sunt identificate prin menţiunea „categoria A” sau prin litera „A” însoţită sau nu de menţiunea „proaspăt”; categoria de greutate , durata de valabilitate minimă, menţiunea „ouă spălate” pentru ouăle spălate, ca o condiţie specială de depozitare, o indicaţie prin care se recomandă consumatorilor păstrarea ouălor la frigider după cumpărarea acestora.
– când ouăle de categoria A de calibre diferite sunt ambalate în acelaşi ambalaj, greutatea netă minimă a acestor ouă este indicată în grame, iar menţiunea „Ouă de calibre diferite” sau o menţiune echivalentă este aplicată pe partea exterioară a ambalajului.
– în cazul ouălor vândute în vrac, în situaţia în care ouăle sunt vândute în vrac, trebuie comunicate consumatorilor, vizibile cu uşurinţă şi perfect lizibile, informaţiile privind: categoria de calitate (A) ; categoria de greutate, o indicație a metodei de creştere a găinilor, echivalentă cu cea menţionată la articolul 12 alineatul (2); o explicaţie a semnificaţiei codului producătorului; data de valabilitate minimă;
– se va acorda atenţie preţului afişat;

3. Comercializarea vopselei de ouă

– achiziţionarea produsului se va face numai din locuri autorizate;
– se va citi cu atenţie eticheta produsului, care trebuie să conţină : numele şi adresa producătorului, lista ingredientelor, instrucţiuni de utilizare, data durabilităţii minimale;
– evitaţi achiziţionarea de vopsele nedestinate uzului alimentar ( tipografice, vopsea pentru textile etc.)

4. Comercializarea produselor de patiserie (cozonaci, checuri etc.)

– achiziţionarea produselor se va face numai din locuri autorizate;
– spaţiile de comercializare trebuie să fie în permanenţă curate şi bine întreţinute ;
– personalul care comercializează produse de patiserie trebuie să poarte echipament de protecţie sanitară a produselor ;
– produsele de patiserie neambalate se vor vinde din recipiente curate, la adăpost de praf, şi de muşte, fiind servite numai cu ustensile speciale ; este interzis a se permite consumatorilor să aleagă produsele cu mâna ;
– se va avea în vedere că produsele de patiserie neambalate trebuie comercializate într-o perioadă de maximum 24 ore de la fabricaţie ;
– pentru produsele de patiserie preambalate data durabilităţii minimale este stabilită de producător şi se va inscripţiona pe etichetă/ ambalaj ; eticheta trebuie să conţină : denumirea sub care se vinde produsul, numele şi adresa producătorului, lista ingredientelor, data durabilităţii minimale, cantitatea netă;

5. Comercializarea ciocolatei, produselor din ciocolată, produse pe bază de cacao şi grăsimi vegetale( tablete, figurine etc)

– achiziţionarea produselor se va face numai din locuri autorizate; evitaţi cumpărarea de produse de la vânzători ambulanţi , chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic;
– starea ambalajelor (integritate, etanşeitate);
– încadrarea produselor în data durabilităţii minimale, după caz, în data limita de consum stabilite de producător;
– Indicarea preţurilor ;
– După cumpărarea, verificaţi, prin apreciere directă, proprietăţile organoleptice ale produselor, a semnelor organoleptice de alterare, modificări ale aspectului (aspect mătuit), culorii ( culoare modificată), consistentei, prezenta corpurilor străine etc;

6. Comercializarea vinurilor

– achiziţionarea produselor se va face numai din locuri autorizate; evitaţi cumpărarea de produse de la vânzători ambulanţi, chiar dacă preţul oferit este comparativ mai mic şi chiar dacă vă îmbie să degustaţi produsul prin intermediul capacului recipientului; comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare şi nu vă poate elibara bon de casă cu care să justificaţi tranzacţia comercială şi riscaţi să achiziţionaţi un produs neconform sau chiar nesigur care poate să vă afecteze sănătatea;
– starea ambalajelor (integritate, etanşeitate);
– la alegerea produsului răsturnaţi recipientul pentru a verifica lipiditatea lichidului;
– se va acorda atenţie preţului afişat; se va verifica concordanţă dintre preţurile afişate la raft şi cele marchate pe bonurile de casă;
– la cumpărarea produselor alimentare şi, implicit a vinului , solicitaţi şi păstraţi bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea/siguranţa unui produs.

You might also like More from author

Comments are closed.