Laptele, nutritiv sau toxic? Zece lucruri pe care nu le ştiai despre lapte

Laptele natural este un aliment de bază într-o alimentaţie sănătoasă, alături de legume, fructe, cereale, carne şi ouă. Pe lângă rolul lui nutritiv, laptele poate contribui la menţinerea şi îmbunătăţirea stării de sănătate, dar specialiştii avertizează că prin fierbere sau pasteurizare, laptele poate deveni toxic pentru organism.
Medicii au observat că persoanele care nu beau lapte sunt, de obicei, şi cele care au probleme de greutate în exces sau alte afecţiuni datorate unei alimentaţii monotone sau hipercalorice.

„Pentru sănătatea noastră avem nevoie zilnic de 1 g de calciu, indiferent de sex, vârstă sau activitatea desfăşurată. O porţie de calciu înseamnă 300 mg de lactate, indiferent dacă provine dintr-un pahar de lapte dulce, două iaurturi mici, o cutie de brânză proaspătă, un triunghi de caşcaval sau două linguri de parmezan ras. Având în vedere diversitatea de produse în care poate fi transformat laptele, este imposibil să nu putem găsi un „lapte” pe gustul nostru, mai ales că miza este sănătatea!”, explică dr. nutriţionist Mihaela Bilic.

Laptele de la supermarket e natural sau praf? Ne păcălesc producătorii?

Beneficiile consumului de lactate proaspete se regăsesc nu numai la nivelul sistemului osos şi al celui digestiv, ci şi în creşterea rezistenţei la boli, în scăderea riscului de cancer sau în micşorarea tensiunii arteriale.

„Laptele şi produsele lactate conţin un ansamblu de compuşi naturali (minerale, aminoacizi esenţiali, bacterii lactice, fosfolipide), a căror valoare biologică şi eficienţă nu poate fi egalată de niciun alt aliment. Prin aportul de calciu, fosfor şi proteine, laptele e alimentul ideal pentru o creştere osoasă optimă, fiind produsul de referinţă în prevenţia nutriţională a osteoporozei. Elementele nutritive din lapte consolidează nu numai oasele, dar şi sistemul imunitar, dinţii, asigură o digestie optimă, reduc tensiunea arterială şi contribuie la menţinerea echilibrului ponderal”, precizează dr. Mihaela Bilic.

Laptele natural este unul dintre puţinele alimente în care sunt prezente toate elementele nutritive de bază, în proporţii optime: proteine (3-3,5%), glucide (4-5%) şi lipide (3,5-4,5%), precum şi toate mineralele indispensabile vieţii. Atenţie însă: prin fierbere sau pasteurizare îşi pierde însă enzimele esenţiale.

Cu toate acestea, românii consumă foarte puţin lapte în comparaţie cu popoarele din alte ţări europene.

„Consumul de lactate este foarte scăzut în România şi punem asta pe seama unei educaţii insuficiente în ceea ce priveşte alimentaţia sănătoasă şi a pierderii obişnuinţei de a consuma lapte şi produse lactate”, declară Cristina Miclea, director de marketing al unei companii care produce lactate.

Zece lucruri pe care nu le ştiai despre lapte:

1. Putem slăbi cu 30% mai repede dacă includem în dietă lapte şi produse lactate (iaurt, lapte bătut, brânză proaspătă, urdă). Calciul din lapte se leagă de grăsimile alimentare din intestin şi le blochează absorbţia prin procesul de saponificare. Adică le transformă în săpun, care va fi eliminat din organism, în loc să se depună pe şoldurile noastre!

2. Laptele este singurul produs de origine animală care nu creează acidoză, adică nu îmbătrâneşte şi nu îmbolnăveşte. Se ştie că produsele vegetale (legume, fructe, cereale) sunt alcalinizate, iar cele animale (carne, peşte, ouă) determină un mediu acid. Ei bine, laptele este excepţia, prezenţa lui în organism este neutră.

3. „Bine crescut” înseamnă crescut cu lapte. Adolescenţii care consumă lapte şi produse lactate în cantitate crescută (3-4 porţii pe zi) au şanse să crească în înălţime cu 0,45% mai mult, independent de factorii genetici. Cu alte cuvinte, laptele face oamenii mai înalţi, cu un plus de 0,5-1 cm pentru fiecare an „bogat” în lapte!

4. Laptele reduce hipertensiunea arterială şi scade cu 50% riscul de accidente vasculare cerebrale. Există o asociere inversă semnificativă între nivelul tensiunii arteriale şi aportul de calciu, magneziu şi potasiu din alimentaţie. Aceste minerale se află în proporţii optime şi toate la un loc doar în lapte. De aceea, laptele şi produsele lactate degresate pot fi considerate alimente eficiente în prevenţia şi tratamentul hipertensiunii arteriale la orice vârstă, inclusiv la copii, adolescenţi şi gravide.

5. Pasta de dinţi cea mai eficientă în lupta cu cariile este… laptele. Mineralele (mai ales calciul şi fosforul), proteinele şi grăsimea din lapte sunt factori de protecţie extrem de eficienţi împotriva cariilor. Laptele neutralizează pH-ul acid din gură, împiedică aderarea bacteriilor la smalţul dinţilor şi favorizează remineralizarea smalţului, acolo unde acesta a fost deja afectat de carii sau tartru.

6. Nimic nu poate înlocui laptele ca sursă de calciu pentru organism. Deşi există calciu în cantitate crescută şi în alte alimente (legume, fructe oleaginoase, cereale), numai din lapte acest mineral poate fi absorbit şi utilizat eficient. În lapte există raportul optim calciu/fosfor = 1/3, absorbţia intestinală este de 40% (faţă de 5% din vegetale), iar conţinutul de calciu este semnificativ (125 mg calciu/100 ml, faţă de 21 mg calciu/ 100g în soia).

You might also like More from author

Comments are closed.