Explicația șefului APIA pentru cei 100.000 de fermieri rămași „pe afară” la plata subvențiilor în avans

calcultorUna dintre cauzele întârzierii in realizarea modulului informatic pentru procesarea cererilor de plata a avansurilor la subvențiile europene către fermieri o reprezintă faptul ca asocierea de firme care realizează sistemul, a refuzat sa prezinte Agentiei de Plati si Interventie pentru Agricultură, de la bun inceput, detalierea tehnica funcționalităților – a declarat, pentru HotNews, directrul APIA, Mihai Putintei.

Reamintim ca circa 100.000 de fermieri au ramas cu cererile de plata a avansurilor la subventia la hectar neprocesate, la incheerea termenului legal pe care APIA la avut la dispozitie, 30 noiembrie 2015, pe fondul functionarii greoaie a modulului electronic realizat de SIVECO – Teamnet pentru aceasta operatiuniune, dupa cum a declarat ministrul Agriculturii, Achim Irimiescu.

Astfel, directorul APIA, Mihai Putintei, a venit cu varianta sa de expplicatii pentru situatia apărută:

  • „Contextul in care a fost incheiat si semnat contractul subsecvent in baza acordului cadru mentionat anterior este legat de faptul ca legislatia europeana privind acordarea platilor in avans pentru anul 2015 a aparut destul de tarziu, respectiv la data de 30 septembrie 2015 (modificarea prevederilor Regulamentului UE 1307/2013 prin Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 1748/30.09.2015).
  • Prin acest ultim act normativ european au fost modificate prevederile si regulile de acordare a avansurilor pentru platile directe in anul 2015. Aceste modificari au presupus rediscutarea cerintelor tehnice agreate anterior cu dezvoltatorul aplicatiei informatice, reprioritizarea acestora si implicit evaluarea specificatiilor detaliate, a efortului tehnic si uman pentru realizarea acestei functionalitati.
  • Astfel, cerintele de dezvoltare au fost finalizate in data de  08.10.2015, iar in data de 15.10.2015 s-a transmis prestatorului solicitarea de incheiere a unui contract subsecvent care sa aiba ca obiect functionalitatea necesara de implementare a platilor in avans.
  • Ulterior parcurgerii acestor actiuni au fost initiate etapele prevazute de acordul cadru ce stau la baza implementarii functionalitatilor, respectiv evaluarea de catre evaluatorul extern a efortului necesar dezvoltarii modulului de plata in avans, apoi contractarea si stabilirea unui grafic al livrarilor partiale si finale.
  • Conditia incheierii contractului era ca valoarea serviciilor informatice sa se bazeze pe estimarea facuta de directia IT si in timpul implementarii, prestatorul sa prezinte detalierea functionalitatilor. Urmare a detalierii tehnice, evaluatorul extern ar fi trebuit sa faca evaluarea efortului pe baza careia sa se realizeze plata serviciilor de dezvoltare. 
  • Prestatorul extern a refuzat aceasta modalitate, motiv pentru care a incercat alte metode de evaluare, de exemplu liniile de cod. Dupa mai multe consultari cu Directia Juridica a APIA si controlorul delegat al Ministerului Finantelor Publice, prestatorul a acceptat sa realizeze detalierea functionalitatilor care a fost evaluata de evaluatorul extern si pe baza acestei evaluari s-a incheiat contractul in data de 10.11.2015. 
  • Specificatiile functionale si scenariile de testare au fost semnate in data de 17.11.2015, instalarea pe mediul de test a livrabilului intermediar ce contine functionalitatile necesare inceperii platii in avans pentru SAPS a fost facuta pe data de 18.11.2015, iar pe mediul de productie in data de 20.11.2015. (Integral pe paginadeagricultura.ro)

You might also like More from author

Comments are closed.