Dieta banală care ne ajută să slăbim sănătos până la Crăciun

Un regim alimentar recomandat hipertensivilor face furori în SUA, fiindcă ajută la pierderea rapidă a excesului de kilograme în doar două săptămâni, fără consecinţe nefaste asupra sănătăţii.  Este posibil ca, în două săptămâni, să porţi cu o mărime mai puţin, spun specialiştii americani. Condiţia este să ţii o dietă uşoară şi sănătoasă până la Crăciun. Este vorba despre regimul DASH (Dietary Approaches to Stop Hypertension), adică dieta pentru reducerea tensiunii arteriale, recomandată de Asociaţia Americană a Inimii şi de Institutul american al Inimii, Plămânilor şi Sângelui.

 

Acest regim are drept scop principal ţinerea în frâu a tensiunii, reducerea nivelului de colesterol din organism şi, implicit, prevenirea infarctului şi accidentelor vasculare cerebrale. Un beneficiu „secundar“ al acestui regim este, potrivit specialiştilor, scăderea dramatică în greutate. Spre deosebire de majoritatea dietelor în vogă în acest moment, regimul DASH menţine şi chiar îmbunătăţeşte starea de sănătate a organismului.

În prima fază, mai multe proteine

Marla Heller, medicul nutriţionist care a creat regimul DASH, spune că o primă condiţie pentru a reuşi să slăbim până la Sărbători este să nu ne concentrăm atât de mult atenţia pe numărul de calorii aduse prin alimentaţie, ci pe tipul de alimente pe care le consumăm. Secretul este să alegem acele surse de proteine şi de grăsimi sănătoase care să ne facă să ne simţim sătui mai mult timp, astfel încât să nu mai fim tentaţi să ciugulim pe parcursul zilei. Astfel se „resetează“ metabolismul, spune Marla Heller. 

Dieta cuprinde două faze, iar cea mai mare parte din kilogramele în plus se pierd în prima fază, care durează două săptămâni. În această etapă, regimul se aseamănă cu dieta Atkins, care presupune reducerea aportului de carbohidraţi, adică de fructe şi de cereale, şi creşterea consumului de surse proteice, în special de carne macră.

Mai exact, în primele două săptămâni, trebuie să eviţi toate tipurile de fructe, porumbul, cartofii, orezul şi alte alimente cu o concentraţie ridicată de carbohidraţi. Prin eliminarea acestora din alimentaţie, metabolismul nostru va fi mai eficient în arderea grăsimilor (în general, se ard mai ales carbohidraţii pentru a produce energie). În ceea ce priveşte restul legumelor (cu un nivel redus de carbohidraţi), nu există nicio
limită.

Ceea ce trebuie să mănânci sunt alimentele bogate în proteine, adică peşte, carne macră brânză degresată, nuci, alune, migdale, dar şi fasole şi linte, care conferă senzaţia de saţietate pentru mai mult timp, recomandă medicul Marla Heller. Ea spune că, deşi regimul DASH nu este unul agresiv, el ne poate ajuta să scăpăm de aproximativ două kilograme în primele două săptămâni şi până la 15 kilograme într-un interval de două luni.

Regimul DASH presupune o alimentaţie în care grăsimile provin doar din uleiurile vegetale, în special de măsline şi de sâmburi de struguri, dar şi din avocado. Acestea pot fi introduse în salatele de legume neamidonoase, recomandă specialiştii. În schimb, trebuie exclus untul, precum şi uleiul de palmier, din cauza conţinutului  bogat în grăsimi saturate, care sunt periculoase pentru sănătate.

În faza a doua contează porţiile

În cea de-a doua etapă a regimului DASH nu mai există restricţii decât în ceea ce priveşte alimentaţia fast-food, prăjelile şi produsele industriale. Însă esenţial pentru menţinerea efectelor obţinute în prima etapă este să reducem porţiile.

Specialista Marla Heller spune că, după primele două săptămâni, ne va fi mai uşor să avem o dietă sănătoasă şi să mâncăm mai puţin. De asemenea, este important ca în această fază să creştem nivelul săptămânal de exerciţii fizice.

Constanţa este cheia succesului

„Regimurile care conţin carbohidraţi sub 40% din meniu duc la scăderi rapide în greutate. Dar degeaba slăbim trei kilograme în prima fază, dacă după două săptămâni reluăm aceleaşi obiceiuri de dinainte. Dacă nu ţinem o dietă echilibrată pe termen lung, putem să punem înapoi chiar şi cinci kilograme“, atrage atenţia medicul nutriţionist Adrian Copcea, de la Clinica „Asteco“, din Cluj-Napoca.

Nutriţionistul spune că regimurile care presupun un aport redus de carbohidraţi conduc la o deviere a metabolismului energetic înspre grăsimi şi proteine. În timp, rezultatul este suprimarea apetitului. „În final, aceste regimuri devin spontan diete sever hipocalorice. Astfel de regimuri pot fi făcute sub supraveghere medicală maximum un an. Dar, repet, este nevoie de un medic specialist care să supravegheze intervenţia“, subliniază medicul Adrian Copcea.

Cât de mare trebuie să fie o porţie

  • O friptură sau o porţie de peşte nu trebuie să fie mai mare de o palmă.
  • O porţie de fasole, de linte, de soia sau de nuci este de maximum un pumn din fiecare.
  • O porţie de brânză are maximum dimensiunea unei cutii de chibrituri.
  • Cerealele integrale: maximum o felie de pâine integrală, o jumătate de prăjitură cu făină integrală, o jumătate de cană de orez brun.
  • Suc de fructe: o jumătate de pahar.

You might also like More from author

Comments are closed.