Consumaţi cireşe şi căpşuni din belşug!

Care vi se par cele mai delicioase fructe de sezon? Dacă răspunsul vizează vedetele lunii mai sau iunie, atunci o cură de cireşe şi căpşuni în sezon înseamnă cea mai mare porţie de antioxidanţi luată pe o perioadă determinată. Şi, apropo, lăsaţi-vă imaginaţia liberă în bucătărie!

Au betacaroten, vitamina C şi vitamina E, adică cele mai puternice substanţe cu rol antiinflamator cunoscute în natură. Toate sunt concentrate într-un fruct delicios cu perioadă prea mică de recoltare, după cum apreciază gurmanzii. Cireşele sunt de altfel şi un excelent cardioprotector. Spre exemplu, dacă o lună consumaţi zilnic o porţie de cireşe, inflamaţia din corp scade cu 25%, apreciază cercetătorii de la departamentul de agricultură al SUA.

Se constituie drept un calmant natural, o porţie de cireşe fiind echivalentul a 1,4 grame de acid acetilsalicilic. Cele mai bune cireşe, din perspectiva substanţelor nutritive, sunt cele închise la culoare, în perioada de maximă coacere. Tot în această perioadă, nu rataţi zilnic o porţie de căpşuni. O cană de căpşuni de dimineaţă vă asigură 100% necesarul zilnic de vitamina C şi 10% din necesarul de vitamine din grupul B, cele fără de care organismul nu poate să transforme hrana în energie.

Şi ele au un impact major pentru sistemul cardiovascular, pe mai multe direcţii. Tonifică muşchiul cardiac, fluidizează sângele datorită vitaminei K, reglează rezervele de fier din organism. Mai mult, echilibrează nivelul glicemiei din sânge. Pe lângă căpşunile de cultură, în prima parte a lunii iunie, nu uitaţi nici de cele de pe pajişti.

Sunt mici cât un bob de porumb, dar mult mai aromate. Pentru că acestea nu intră în contact cu substanţele chimice folosite în agricultură, se constituie drept fructele-minune din prima parte a verii. Căpşunile sunt un stimulent puternic pentru sistemul imunitar. Din când în când combinaţi-le atât cu ciocolată, cât şi cu delicioşii castraveţi de vară.

Iată câteva reţete delicioase de sezon!

Căpşuni în ciocolată şi fistic

Ingrediente: 500 g căpşuni coapte, 250 g ciocolată neagră, 100 fistic crud în coajă, 100 g zahăr brun fin şi cu granulaţie mare, 200 ml frişcă naturală 
 
Mod de preparare: Cel mai bun sfat ca să vă bucuraţi de un gust divin este să alegeţi o ciocolată neagră, cu cel puţin 70% masă de cacao. În felul acesta, veţi savura aroma adevărată provenită de la boabele de cacao, care e complet diferită de prafurile din comerţ.

Ciocolata se pune la foc mic cu foarte puţină apă, până când aceasta începe să fiarbă. Apoi se lasă la răcit. Tot în tigaie se prăjeşte fisticul până devine galben, apoi se pune în mixer. În acest timp, se bate frişca cu zahărul fin şi se introduce într-un vas separat. Căpşunile se taie pe jumătate şi se înfig în piese destinate de obicei cocktail-urilor.

O parte din căpşună se introduce în ciocolată caldă, apoi în fisticul pisat, iar apoi în puţin zahăr cu granulaţie mare. Fiecare căpşună în ciocolată se serveşte cu frişcă rece. 

 
Croissant cu sos de cireşe proaspete
 
Ingrediente: jumătate de ceaşcă de marmeladă de portocale, 2 căni de cireşe proaspete, fără sâmburi, 4 croissante, 3 ouă, jumătate de ceaşcă de lapte, 2 ceşti de frişcă, o linguriţă ulei de nuci, jumătate de ceaşcă de sos de ciocolată preparat în casă 
 
Mod de preparare: Puneţi gemul de portocale într-o tigaie mică, la foc mediu. Adăugaţi cireşele şi amestecaţi timp de 5 minute frecvent. Apoi luaţi de pe foc. Croissantele se taie în lung, ca şi cum aţi face un sandviş. Într-un alt recipient se mixează ouăle, laptele şi o parte din frişcă. În acest amestec se introduc croissantele şi se ţin până absorb lichidul.

Apoi se stropesc cu foarte puţin ulei de nuci şi se pun la cuptor, până capătă o culoare galbenă şi se usucă complet. Apoi se aranjează pe un platou mare şi, în fiecare croissant, se adaugă amestecul de cireşe. Deasupra se tapetează cu frişca rămasă şi cu sosul de ciocolată.  Este un desert delicios alături de o cafea tare, fără adaos de zahăr, pretabil la orice oră din zi.  

 
Salată de castraveţi şi căpşuni
 
Ingrediente sos: 3 linguriţe de oţet de orez, 2 linguriţe de mărar pisat, 2 linguriţe de mentă pisată, jumătate de linguriţă de boia dulce, jumătate de linguriţă de sare şi tot atât zahăr brun, un sfert de ceaşcă de ulei de măsline extravirgin
 
Ingrediente salată: 4 ceşti de căpşuni, un castravete de dimensiuni medii decojit, 4 cepe mici tăiate extrem de fin, 6 ridichi medii feliate, pătrunjel sau orice altă verdeaţă, după gust 
 
Mod de preparare sos: Într-un bol, mixaţi toate ingredientele cu excepţia uleiului. Amestecul se adaugă ulterior în uleiul de măsline. 
 
Mod de preparare salată: Într-un bol de dimensiuni mari se mixează legumele şi fructele tăiate cu sosul proaspăt preparat. Apoi se pune pe 6 farfurii mari şi se serveşte imediat. Aveţi astfel o salată potrivită în orice dietă deoarece vă aduce fibre în cantitate mare, vitamina A, C şi K, toate indispensabile aparatului cardiovascular. 
 
Salată de cireşe cu pancetta
 
Ingrediente sos: 2 linguriţe de oţet balsamic, 3 linguriţe de ulei extravirgin de măsline, o linguriţă de apă, 3 fire de mentă proaspătă, tocată fin, sare de mare şi piper măcinat
 
Ingrediente salată: un sfert de kilogram de pancetta, tăiată în felii subţiri, 500 g cireşe, fără sâmburi şi tăiate în patru, un bulb mic de fenicul, 
4 linguri mari de brânză de capră mărunţită, un sfert de ceaşcă de nuci sau alune prăjite, tăiate în bucăţele fine  
 
Mod de preparare sos: Peste ulei de toarnă oţetul şi apoi acest amestec se adaugă în apă. Ulterior, se pune menta şi se condimentează după preferinţe cu sare şi piper. 
 
Mod de preparare salată: Feliile de pancetta se pun la foc mediu într-o tigaie, timp de 5 minute. Într-un bol mare, peste pancetta caldă se adaugă cireşele, feniculul tăiat în băcăţele mici. Se amestecă împreună cu sosul până se întrepătrund gusturile. Se pune pe farfurie şi abia acum se adaugă brânza de capră şi nucile, dacă vă plac. E o masă plină de proteine, dar şi de fibre, preferată de ţările mediteraneene sub formă de gustare. 
 
Omletă cu căpşuni
 
Ingrediente: 8 căni de căpşuni, o linguriţă de mentă proaspătă, tocată, o linguriţă de oţet balsamic, 2 linguriţe de zahăr brun, 2 ouă mari, un sfert de linguriţă de vanilie naturală, 2 linguri de unt 
 
Mod de preparare: Într-un bol se combină căpşunile, menta, oţetul şi zahărul. Într-altul se bat gălbenuşurile de ou cu vanilia şi încă o jumătate de linguriţă de zahăr, timp de 1 minut. Într-o tigaie de teflon se pune untul la foc mic, apoi se adaugă amestecul de ouă. Se ţine la foc mic până capătă o consistenţă de omletă.

Se pune într-o farfurie mare, se adaugă în centru căpşunile cu ajutorul unei spatule şi apoi se pliază. Deasupra se cerne zahăr pudră. Este un desert care combină proteine de calitate superioară şi zahăr. Reţeta nu se recomandă în cure de slăbire din cauza acestei combinaţii. Dar se poate consuma din când în când de către o persoană fără probleme de greutate. Conţine doar 200 de kilocalorii, extrem de puţine pentru un adult activ. 

 
Brânză brie în tarte cu cireşe 
 
Ingrediente: foi de plăcintă, 125 g brânză brie, 250 g cireşe, 30 ml sos dulce de chili 
Mod de preparare: Fiecare foaie de plăcintă se taie în pătrăţele de 5 centimetri. Se pun apoi în forme mici de prăjituri. Se tapetează cu aromata brânză brie, apoi se adaugă cireşele fără sâmburi şi câte un mililitru de sos dulce de chili. Formele se introduc în cuptorul preîncălzit la 200 de grade Celsius şi se lasă doar 15 minute.

În acest timp, foaia de plăcintă are timp să devină pufoasă şi galbenă. Se lasă la răcit la temperatura camerei şi tartele se servesc calde. Din cantităţile recomandate reuşiţi să preparaţi 32 de tarte. Este vorba de un desert ideal din când în când, hipercaloric, dar extrem de delicios. Din această prăjitură vă bucuraţi, nutriţional vorbind, doar de anumite fibre alimentare, absolut necesare digestiei. Vitaminele şi enzimele din cireşe sau din brânză se distrug la 200 de grade Celsius, aşa că nu vă mai pot oferi microelemente vii, de calitate. 

Autor: Andreea Groza

You might also like More from author

Comments are closed.