COMPOTURILE: deliciu sau supliciu pentru siluetă?

Hidratarea, ştim cu toţii, este esenţială pentru a avea un organism sănătos. Acum, când încă este cald, băuturile răcoritoare sunt la mare căutare, însă bine ar fi să iei în calcul o alternativă naturală: compoturile de fructe. Medicul specialist în diabet, nutriţie şi boli metabolice Ciprian Constantin ne recomandă cum să le consumăm.
Fructele, pe lângă gustul dulce şi zemos, conţin fibre care au efecte foarte bune asupra organismului. În acelaşi timp, compoturile sunt o variantă de conservare a fructelor şi o modalitate de consum când o persoană are o intoleranţă la produsele crude.

Fierberea fructelor duce la inactivarea enzimelor pe care acestea le conţin, dar şi la creşterea perioadei de conservare. Prepararea oricărui tip de compot ar fi ideal să se facă fără zahăr, mai ales în cazul în care compotul urmează să fie consumat imediat. Poate fi folosit orice tip de îndulcitor (zaharină, sucrazit, ciclamat etc.), dar după fierberea fructelor. Cât despre zahăr, nu are importanţă dacă zahărul este alb, brun sau vanilat. Pentru conservare este necesar să se folosească zahărul, mai ales când fructele nu sunt coapte de ajuns şi nu au un conţinut mare în fructoză.
Zahărul este folosit pentru a putea creşte timpul de conservare a compotului. Explicaţia? Mediul concentrat în zahăr închis ermetic nu permite o dezvoltare a bacteriilor şi nici fermentaţia.
► Şi diabeticii au voie!

Persoanele care au diabet au voie să bea compoturi făcute din fructe, dar cu un conţinut redus în carbohidraţi, precum cel de mere sau de pere. După fierbere şi răcire, se poate adăuga zaharină, ca ameliorator de gust, iar compotul ar trebui să fie integrat în porţia de carbohidraţi a întregii zile. Diferenţa între tipurile de comporturi există şi trebuie luată în considerare. În funcţie de conţinutul în fructoză şi în fibre al fructelor, compotul are gust şi consistenţă diferite. Cel de mere va fi mai acrişor şi mai lichid decât unul de gutui sau de prune, care este mai dulce şi mai consistent. Există diferenţe şi pentru acelaşi fruct în funcţie de timpul de fierbere, când fibrele solubile trec în apă şi pot creşte consistenţa compotului.
DOZA ZILNICĂ RECOMANDATĂ

Ca să nu se îngraşe, un adult cu greutate normală ar trebui să consume fructele cu atenţie. Acelaşi lucru se aplică şi în cazul compotului. Ar trebui consumat într-o cantitate moderată, cel mult unul sau două pahare pe zi. Acestea pot substitui cu succes fructele proaspete pentru o perioadă scurtă, pe parcursul verii. Este de preferat să fie consumat rece, având un efect revigorant.
„Unii oameni consumă compotul cu pâine, ca «o plăcere personală», ce poate avea şi un suport ştiinţific. Acela că în compot sunt carbohidraţi cu absorbţie rapidă, iar în pâine carbohidraţi cu absorbţie lentă. Ambele alimente aduc fibre, însă dacă sunt consumate în exces pot aduce un aport caloric semnificativ”, subliniază medicul specialist dr. Ciprian Constantin. Aşadar, nu este o combinaţie tocmai bună dacă îţi doreşti silueta perfectă.
ŞTIAI CĂ…

…acestea pot fi o opţiune de gustare sănătoasă dacă le consumi cam de două ori pe săptămână, atât pe parcursul verii, cât şi iarna?
…nu conţin vitamina C deoarece aceasta se distruge prin fierbere?
…cele mai bune metode de conservare pentru a păstra conţinutul vitaminei C sunt murarea şi marinarea (aplicate mai ales pentru legume)?

You might also like More from author

Comments are closed.