CAMPANIE „Tu ştii ce mănânci?" Ce orez îngraşă şi care sunt soiurile sănătoase

Indiferent dacă are bobul rotund, lung sau oval, orezul alb este soiul cel mai puţin recomandat de nutriţionişti. Din păcate, el este şi cel mai popular la noi. Află în continuare ce boli favorizează şi care sunt alternativele sănătoase.
Orezul este printre alimentele care se digeră cel mai uşor, motiv pentru care este indicat chiar şi bebeluşilor atunci când se începe diversificarea. În plus, el este şi o sursă de fibre alimentare, proteine, de magneziu, potasiu, vitamine din grupul B şi fosfor. Printre aminoacizii conţinuţi se numără triptofanul, care ne îmbunătăţeşte starea psihică. Cu toate acestea, nu toate soiurile sunt sănătoase.

Cel decorticat favorizează diabetul

Orezul alb pe care-l consumă românii (şi care este cel mai ieftin) este decorticat – în urma prelucrării, sunt îndepărtate coaja şi germenul, care conţin fibre alimentare, vitamine şi minerale. Pentru că orezul alb are un conţinut sărac în fibre, amidonul din acesta se absoarbe mult mai repede şi organismul este nevoit să producă o cantitate mai mare de insulină pentru a menţine nivelul glicemiei în limitele normale. Consumul frecvent de orez alb produce „furtuni glicemice” care cresc riscul apariţiei diabetului de tip 2, la fel cum se întâmplă şi atunci când mâncăm produse de panificaţie din făină albă, rafinată. De asemenea, el îngraşă dacă este consumat în cantitate mare, pentru că alimentele cu un indice glicemic ridicat declanşează senzaţia de foame mult mai repede şi ne determină deci să mâncăm mai des.

„Există totuşi o excepţie: orezul basmati, care, deşi are tot culoarea albă, nu este nociv. Amidonul pe care-l conţine are o structură diferită de cel din orezul alb. El se descompune mai lent şi se eliberează treptat în organism, nu brusc, precum cel din orezul decorticat”, potrivit profesorului doctor Gheorghe Mencinicopschi, directorul Institutului de Cercetări Alimentare.

Brun este mai bun

Cercetătorii Universităţii Harvard au observat că riscul de diabet al unei persoane creşte cu 10% pentru fiecare 158 de grame de orez alb consumate. De partea cealaltă, aceiaşi cercetători de la Harvard spun că sortimentul brun are efectul contrar celui alb, el reducând riscul de diabet. Potrivit studiului lor, două sau mai multe porţii de orez brun consumate săptămânal reduc riscul de îmbolnăvire.

Orezul brun este varianta neprelucrată (integrală) a celui alb şi are proprietăţi nutritive mai importante decât cel basmati. El conţine fibre alimentare (1 g la 100 g de orez, faţă de 0,1 g la 100 g, cât conţine orezul alb) şi are un indice glicemic mult mai mic (50) decât al orezului alb (98). În plus, el este mult mai hrănitor decât cel alb, deoarece conţine 43 mg de magneziu la 100 g, faţă de 11 mg, cât are cel alb, 99 mg de potasiu faţă de 54 mg la 100 g cel alb şi 120 mg de fosfor la 100 g, faţă de 54 mg la 100 g, cât are cel alb.

Roşu sau negru, la fel de sănătos

Opţiuni sănătoase sunt şi soiurile negru şi roşu. Primul dintre ele era considerat orez imperial în China. De regulă, aceste două soirui se găsesc în magazine în varianta nedecorticată, dar ar trebui să verifici totuşi eticheta, pentru că poate exista şi în varianta prelucrată, care nu este la fel de sănătoasă.
„Toate aceste soiuri există şi în varianta bio, care are mai multe beneficii pentru starea de sănătate”, precizează profesorul Menciniscopchi.

Orezul integral trebuie fiert cel puţin 40 de minute.

Evită orezul instant!

Cel mai nociv dintre toate tipurile de orez pe care le găsim în comerţ este, în opinia specialistului, orezul instant, care necesită un timp foarte mic de fierbere (3-5 minute). Acesta are un indice glicemic ridicat. Există în comerţ şi deserturi preparate din orez instant. El diferă de orezul prefiert, care din opunct de vedere nutriţional, se situează între orezul alb şi cel brun. „Chiar dacă este un orez alb, prin procesele tehnologice, partea care conţine vitamine şi minerale nu este îndepărtată”, explică prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi.

Orezul prefiert se ţine pe foc 15-20 de minute.

Cel sălbatic, în top

În supermarketuri, dar şi în unele magazine naturiste mai există un tip de orez, sălbatic, considerat cel mai bun dintre toate, pentru că are cea mai mare concentraţie de vitamine, minerale şi de fibre alimentare. Orezul sălbatic este o graminee care face parte din genul Zizania, şi nu din Oryza, familia orezului, şi arată destul de diferit de orezul obişnuit. Bobul său este negru şi foarte lung. El este cel mai scump dintre toate tipurile de orez. Îl poţi găsi în magazine ca atare sau combinat cu orez alb.

Cu ce se asociază

Chair dacă ai optat pentru un orez integral, el poate deveni nesănătos dacă nu îl asociezi corect cu alte alimente. Orezul, indiferent de soi, se poate combina cu peşte, brânzeturi, ouă, alte paste făinoase, legume, leguminoase (soia, fasole boabe, mazăre boabe) sau cu nuci. Nu este indicată de nutriţionişti asocierea cu carne.

Suntem codaşi în Europa la donarea de sânge

Asiaticii, orezul şi beri-beri

Multe persoane se întreabă de ce asiaticii, care sunt cei mai mari consumatori de orez, de regulă alb, nu au mai multe probleme de sănătate din această cauză, comparativ cu europenii sau cu americanii. „Tocmai că se îmbolnăvesc. În China au fost identificate primele cazuri de beri-beri, o boală neurologică ce provoacă paralizie musculară. Ea apare pe fondul carenţei de vitamina B1 şi orezul alb este sărăcit în vitaminele din grupul B. Astăzi nu se mai îmbolnăvesc pentru că dieta lor este mai diversificată şi această avitaminoză nu mai este întâlnită atât de des”, explică profesorul doctor Gheorghe Mencinicopschi. În plus, riscurile asociate consumului de orez alb sunt anulate în mare măsură de celelalte alimentele din dieta asiatică, aşa cum sunt peştele şi algele marine.

You might also like More from author

Comments are closed.