Beneficiile extraordinare ale condimentelor: trebuie sa le cunosti

Expertul Garbo in Nutritie si Fitness ne informeaza cu privire la beneficiile celor mai utilizate contimente in bucatarie. Tu stii ce mananci?
dieta de slabire cu grapefruitMihaela Murgu este un talentat instructor de fitness si aerobic, fiind recunoscuta si in planul dansului. Mihaela a inceput cariera de fitness inca din 1997, iar de la 4 ani a inceput sa studieze baletul clasic si modern.

In prezent Mihaela Murgu lucreaza ca instructor in Class Fitness Club, oferind totodata si sfaturi in domeniul nutritiei. Pe Mihaela o puteti gasi la sala, dar activeaza si ca antrenor personal – www.homeaerobic.com.

Sarea de bucatarie (clorura de sodiu, NaCl) este un aliment indispensabil organismului, contribuind la mentinerea volumului lichidelor extracelulare. Doza optima este de 5g/zi, considerand inclusiv sarea ascunsa in diferitele alimente, pentru ca exista sare pana si in fructe.

Sarea este bogata in oligoelemente si saruri minerale:calciu, magneziu, potasiu, iod si fluor. Este recomandat sa se consume sare imbogatita cu iod pentru a preveni tulburarile de functionare a glandei tiroide.

Sarea de mare este saraca in iod, pentru ca acesta se evapora in cursul procesului de cristalizare. 1 g de sare de bucatarie contine 400 mg de sodiu.

Sarea este prezenta in mod natural in majoritatea alimentelor (lapte, carne) si in toate produsele industriale, deoarece imbunatateste gustul si ajuta la conservarea indelungata. Datorita acestei raspandiri nu trebuie sa ne facem probleme in legatura cu aportul de sare-organismul va primi suficient sodiu si fara sa punem cu mana noastra sare in bucate.

Ierburile si condimentele reprezinta un capitol special al alimentatiei, pentru ca se folosesc in cantitati mici, au valoare calorica scazuta si pot imbunatati sau chiar schimba gustul unui produs, facandu-l delicios. A avea o alimentatie echilibrata presupune sa consumam mancare gustoasa, care sa ne faca placere din toate punctele de vedere, iar condimentele si ierburile aromate pot inlocui cu succes sarea si uleiul din bucatarie. In plus unele dintre ele au si proprietati medicinale.

 
Usturoiul

Usturoiul- este o planta miraculoasa, cu proprietati de diminuare a riscurilor cardio-vasculare, scade nivelul LDL-colesterol si creste HDL-colesterol, scade cantitatea de lipide din sange, fluidifica sangele si scade aterogeneza , reduce tensiunea sangvina.

De asemenea, are proprietati antifungice, antibacteriene si antivirale, fiind folosit in tratamentul infectiilor, gripei, herpesului, candidozei si chiar in intoxicatiile alimentare cu salmonela.

Usturoiul determina eliberarea de oxid nitric in sange, ca si medicamentul Viagra, ceea ce are ca rezultat cresterea fluxului de sange in penis si imbunatatirea erectiei.

Ceapa

Ceapa- este bogata in quercetina, fitonutrient antioxidant prezent si in mere si ceai, rata de absorbtie din ceapa fiind cu 32% mai mare, iar remanenta lui in organism de 24 de ore. Acest antioxidant creste capacitatea de aparare a organismului impotriva radicalilor liberi, a cancerului, tulburarilor circulatorii si a bolilor cardiovasculare.

Consumul regulat de ceapa este indicat mai ales la fumatori, pentru ca aquercetina protejeaza peretii vezicii urinare contra agentilor cancerigeni. In cazul unei alimentatii sarace in vit. C si E (fructe si seminte) ceapa asigura antioxidantii necesari prevenirii bolilor. De asemenea, are efect sedativ, amelioreaza tusea si bronsitele.

 
Ardeiul iute

Ardeiul iute – stimuleaza circulatia, transpiratia si sistemul nervos, iar capsaicina, substanta responsabila de gustul iute, are efect protector pe mucoasa stomacului. Da, ati citit bine este recomandat ardeiul iute in ulcer si gastrita, deoarece capsaicina imbunatateste irigatia peretelui gastic, produce sucuri protectoare si acizi care ataca bacteriile. Ardeiul iute este folosit impotriva bolilor infectioase precum dizenteria sau holera, dar are si efecte pozitive cardiovasculare, scazand nivelul colesterolului si aterogenezei.

Semintele ardeiului iute pot fi toxice si nu trebuie consumate. Iuteala ardeiului si puterea aromelor depinde de cantitatea de capsaicina continuta.

 
Patrunjelul

Patrunjelul este foarte bogat in vitamina C si consumat crud, este o excelenta sursa de fibre, fier si antioxidanti. Cantitatea trebuie sa fie substantiala, asa ca adoptati renumitul tabuleh libanez: salata de patrunjel cu germeni de grau, zeama de lamaie si ulei de masline-un adevarat izvor de sanatate. In plus clorofila din patrunjel neutralizeaza mirosul de usturoi.

 
Mararul

Mararul – se combina foarte bine cu branzeturile si pestele gras, proprietatile lui diuretice amelioreaza celulita, iar semintele uscate de marar au proprietati digestive. Mararul uscat poate inlocui sarea pentru persoanele cu probleme de hipertensiune arteriala.

 
Ghimbir

Ghimbirul-ajuta digestia si pus in ceai va scapa de toropeala matinala, pentru ca incalzeste si stimuleaza organismul. Amelioreaza ametelile, simptomele de rau de transport si greturile matinale de la inceputul sarcinii-deci folositi-l cat mai des in bauturi.

 
Chimen

Chimenul- stimuleaza productia de saliva si digestia.

Susan

Susanul- contine fier, calciu, zinc, ajuta la combaterea anemiei, oboselii, osteoporozei si amelioreaza productia de sperma la barbati. Grauntele de susan macinate se numesc tahini si sunt folosite in bucataria orientala la prepararea sosurilor, humusului sau in patiserie.

 
ARDEIUL IUTE ESTE PRIETENUL CUREI DE SLABIRE, PRECUM SI CONDIMENTELE PICANTE (chili, wasabi, tabasco), DEOARECE STIMULEAZA PRODUCTIA DE ENDORFINE SI ANDRENALINA IN ORGANISM SI CRESC RATA METABOLISMULUI (ARDERILE) CU 25% TIMP DE 3 ORE DUPA MASA.

You might also like More from author

Comments are closed.