Aproape 50% din fructele si legumele din UE nu sunt consumate. 9 sfaturi care te ajuta sa reduci risipa de alimente, sa economisesti bani si sa protejezi mediul înconjurator

Principalele pierderi sunt la nivelul producatorilor si al consumatorilor si sunt legate de productia de produse proaspete. 20% din produsele proaspete se pierd din cauze cum ar fi: deteriorarea accidentala în timpul treieratului sau culesului fructelor, daune provocate de insecte, daune mecanice în timpul recoltarii si sortarii ca urmare a cerintelor de calitate din supermarket-uri. Lipsa de echilibru între cerere si oferta este un alt motiv pentru pierderi, potrivit unui raport al Organizatiei pentru Alimentatie si Agricultura al ONU.

În timpul manipularii si prelucrarii 5,5% din produsele proaspete se pierd datorita conditiilor proaste de depozitare. În lantul de distributie si in supermarket se pierd 7,5% din produse din cauza degradarii si expirarii Nu toate pierderile sunt ireversibile, deoarece se depun eforturi pentru valorificarea acestor produse. Produsele proaspete, usor degradate, pot fi, de asemenea, recuperate prin produse ca gem, supa.

În cele din urma, 13% din ceea ce se produce initial se pierde din cauza comportamentului consumatorilor prin aruncarea fructelor si legumelor care sunt inca comestibile sau prin stocarea produselor proaspete prea mult timp sau la o temperatura gresita.

Sfaturi pentru consumatori

  1. Fa un plan de cumparaturi: planuieste meniul pentru o saptamana. Verifica ingredientele în frigider si dulapuri, apoi scrie o lista de cumparaturi pentru alimentele de care ai nevoie. Ia lista si nu intra in magazin cand ti-e foame – te vei întoarce cu mai multe lucruri decat ai nevoie. Cumpara fructe si legume care sa nu fie pre-ambalate, astfel încat sa poti cumpara exact cantitatea de care ai nevoie.
  2. Verifica datele de expirare: Daca nu planuiesti sa consumi un anumit aliment intr-o perioada scurta cauta altul care expira mai tarziu sau cumpara in ziua in care ai nevoie.
  3. Ia în considerare bugetul: Risipa de alimente inseamna ca vei pierde bani.
  4. Pastreaza un frigider sanatos: Verifica sigiliile si temperatura frigiderului. Alimentele trebuie sa fie depozitate între 1 si 5 grade Celsius pentru prospetime maxima si longevitate.
  5. Pastreaza alimentele în conformitate cu instructiunile de pe ambalaj.
  6. Roteste alimentele din frigider. Cand cumperi mancare noua de la magazin, adu toate alimentele mai vechi in fata. Pune alimentele noi in spate pentru a reduce riscul de a gasi ceva mucegait în compartimentele de depozitare a alimentelor.
  7. Serveste cantitati mici de alimente. Poti sa-ti pui mai mult odata ce ai terminat tot din farfurie.
  8. Utilizeaza resturile alimentare. In loc sa le arunci direct la cosul de gunoi, gandeste-te daca iti pot fi de folos mai tarziu. Fructele mai moi pot fi puse intr-o placinte, iar legumele in supa.
  9. Congeleaza alimentele si vei avea o masa in serile in care esti prea obosit pentru a gati.

Oamenii de stiinta încearca sa reduca pierderile
În cadrul proiectului european Veg-i-Trade, oamenii de stiinta de la Universitatea din Gent si Universitatea Wageningen incearca sa reduca pierderile prin modele de dezvoltare statistice pentru a prezice degradarea si siguranta produselor proaspete. Aceste modele pot fi folosite pentru a îmbunatati planificarea si logistica de prelucrare a produselor alimentare a transportatorilor si supermarket-urilor. Ar trebui sa se adapteze dimensiunea loturilor de produse alimentare, cantitatea de pe stoc si conditiile de depozitare.

You might also like More from author

Comments are closed.