Alternativa sanatoasa: Dieta vegetariana sau dieta care include carnea?

Dieta vegetariana“Secretul frumusetii si tonusului vedetei X: Dieta vegetariana”, “Atentie: alimentatia vegetariana iti poate afecta grav sanatatea” etc.
Cararile internetului sunt pline de materiale despre regimul vegetarian, iar argumentele pro si contra de o varietate uimitoare: de la probe neverosimile pana la rationamente detaliate si bine inchegate.

Care este, pana la urma, varianta optima pentru sanatate: alimentatia diversificata (care include si carnea), dieta lacto-ovo-vegetariana sau dieta vegetariana stricta?

Timp de aproximativ 4 ani am urmat o dieta lacto-ovo-vegetariana, pornind de la principii recomandate de catre medicul meu. De asemenea, in primele 7-8 luni am facut unele “ajustari” pe baza experientei proprii. Scopul trecerii la aceasta dieta a fost, in cazul meu, obtinerea unui tonus mai bun.

Beneficii ale dietei lacto-ovo-vegetariene (experimentate pe propriul corp, si care s-au mentinut pe intreaga perioada a dietei):
1) – Esti mai energic si mai odihnit, in conditiile reducerii nevoii de somn cu aproximativ o ora pe noapte. Efectul s-a simtit clar dupa 15-20 de zile de la renuntarea la carne.
2) – Faci fata mai bine stresului: ajungi sa fii mai putin afectat de lucrurile cu impact negativ care ti se intampla. Diferenta nu este una radicala, dar este perfect sesizabila.
3) – Rezistenta organismului la efort fizic sustinut creste.
4) – Rezultatele analizelor pe durata celor 4 ani au fost practic perfecte, in conditiile in care inaintea renuntarii la carne (dar si dupa ce am revenit la consumul de carne) am avut – uneori – oarecare probleme privind colesterolul marit.

Neajunsuri ale acestei diete:
1) – Masa musculara a scazut putin;
2) – Creste consumul de timp cu alegerea si prepararea alimentelor;
3) – Apar (ce-i drept, destul de rar) zile in care iti este pofta de carne si simti “nevoia organica” de a o consuma (nu au intervenit si alte efecte negative in urma nesatisfacerii poftei de carne).

Masa corporala totala nu a fost influentata in niciun fel de renuntarea la carne.

Principiile pe care le-am urmat pe durata dietei:

– Am acordat o atentie sporita consumului de proteine suficiente si din surse variate, deoarece carenta de proteine este principalul neajuns care poate aparea in cazul unei diete vegetariene. Asigurarea necesarului de proteine a fost si unul dintre cele doua motive principale pentru care nu am renuntat la lactate, axandu-ma pe cas, branzeturi slabe si branza dulce de vaci. Totusi, faptul ca masa musculara s-a redus putin dovedeste ca nu am reusit sa compensez intru totul renuntarea la carne.
Femeile ar trebui sa nu scada aportul de proteine sub 1-1,1 grame per kilogram corp pe zi, in vreme ce, pentru barbati, valoarea minima recomandata este de 1,2-1,4 grame per kilogram corp (aceste niveluri minime sunt pentru persoane care nu sufera de obezitate sau de anumite boli).
Surse de proteine pe care le-am folosit: branzeturi, soia boabe (de la plafare; fierbe foarte greu chiar si tinuta, in prealabil, la inmuiat), linte, fasole, paste. Oua, mai putin (nu sunt chiar un fan al lor).
Al doilea motiv de baza pentru care am preferat sa mentin lactatele in alimentatie a fost acoperirea necesarului de calciu.

– Am ales preponderent lactate mai sarace in grasimi (dar nu fara grasimi) si am crescut aportul de seminte/samburi cruzi.

– Am renuntat (complet) la prajeli.

– Am avut grija sa nu reduc aportul de vitamine din complexul B si de fier (pentru a evita anemia; aceste substante se gasesc in primul rand in produsele animale). Pentru aceasta, am consumat cereale integrale, leguminoase (fasole, soia, linte, mazare) si seminte (crude, ca sa profit de grasimile sanatoase). De asemenea, pentru o mai buna asimilare a fierului am tinut cont sa cresc putin aportul de vitamina C (din fructe si legume).

De ce am revenit la consumul de carne?
In primul rand fiindca urmarea dietei lacto-ovo-vegetariene devenise prea complicata sub aspect practic (fata de beneficiile aduse), si in al doilea rand din cauza poftei de carne.

Verdict:
Consumul de carne are, intr-adevar, dezavantaje urmare a toxinelor continute de ea si a grasimilor saturate.
Cu toate acestea, renuntarea la carne poate aduce dezechilibre a caror evitare este – sub aspect practic – destul de dificila.
Recomandarea mea este sa nu renuntati la carne, respectand insa 3 elemente:
– consumati carne cu moderatie;
– alegeti carnea slaba/inlaturati grasimea (exceptand cazul carnii de peste oceanic);
– consumati, macar o data pe saptamana, peste oceanic (fara insa a exagera).

In ceea ce priveste dieta vegetariana stricta (fara lactate si/sau oua), aceasta va aduce – pe termen lung – ca si neajunsuri certe carenta de aminoacizi de calitate si carenta de calciu (asta daca nu apelati la suplimente nutritive).

You might also like More from author

Comments are closed.