Adevarat sau Fals? 6 Mituri despre legume si fructe

1) Este foarte indicat sa consumam legume si fructe crude in fiecare zi.

Verdict: Adevarat. Vitaminele hidrosolubile (C si majoritatea celor din complexul B) nu pot fi depozitate de catre organism, de aceea este necesar sa le procuram zilnic.
Legumele si fructele sunt o sursa importanta in primul rand pentru vitamina C, care – in lipsa lor – ar ajunge in corp in cantitati mult prea mici.

2) Pentru a ne mentine sanatatea pe termen lung, este necesar sa consumam zilnic minimum 400 g de legume si fructe crude.


Verdict: Cantitatea minima necesara variaza in functie de mai multe aspecte (cele mai importante fiind efortul intelectual si efortul fizic pe care le depunem). In general, pentru o sanatate durabila cantitatea zilnica necesara este mai mare de 400 g.

3) Ca si proportie intre legume si fructe, fructele ar trebui sa aiba prioritate.

Verdict: Fals. Exceptie fac zilele de consum nervos ori fizic exceptional (examene, concursuri, competitii sportive etc.). In general, legumele sunt cele carora ar trebui sa le dati prioritate, deoarece au (in mare) un indice glicemic mai mic.
Fructele de padure reprezinta o subcategorie speciala de fructe, in sensul ca nu este cazul sa va abtineti catusi de putin de la consumarea lor: au un indice glicemic scazut, sunt foarte concentrate in antioxidanti si (cel putin cele salbatice, adica nu de cultura) nu contin deloc substante daunatoare.

4) Legumele si fructele ar trebui consumate la inceputul mesei.

Verdict: Fals. De fapt, este vorba doar despre fructe, iar ele ar trebui consumate inainte de masa cu (cel putin) 25-60 de minute (daca masa va fi lipo-proteica, pauza dintre fructe si masa va fi de circa o ora). Legumele crude sunt bine primite de catre organism si in timpul mesei (fiindca nu sunt, in general, asa de acide precum fructele, si nici atat de dulci).

5) Ponderea legumelor si fructelor in alimentatie este bine sa creasca atunci cand tinem dieta de slabire.

Verdict: Adevarat. Chiar daca fructele si legumele ne ofera un raport scazut intre proteine si calorii (nu sunt prea calorice, dar proteine nu au aproape deloc), in general ponderea lor este, intr-adevar, mai bine sa creasca atunci cand suntem la regim.
Explicatiile tin de continutul de fibre, de apa si de potasiu al lor (accelereaza tranzitul intestinal si ajuta la eliminarea excesului de apa din tesuturi), cat si de prezenta microelementelor care stimuleaza metabolismul (in special vitamina C).

6) Legumele si fructele preparate termic (folosite la mancaruri gatite sau in compoturi) isi pierd valoarea nutritionala.

Verdict: Adevarat. Evident, nu isi pierd intreaga valoare nutritionala, dar mare parte din ea. Vitamina C fie se distruge in totalitate, fie ramane in cantitati mici, enzimele toate se distrug, majoritatea pigmentilor se pastreaza (unii dintre ei sunt chiar ceva mai usor de asimilat dupa gatire).

 

Liviu Deculescu

You might also like More from author

Comments are closed.