9 Alimente de iarna care iti intarzie imbatranirea

LintePentru a preveni eficient bolile si a prelungi durata vietii active, ai nevoie de hrana bogata in proteine de calitate, in antioxidanti, in grasimi sanatoase si in carbohidrati lenti.

Care sunt cele mai valoroase alimente potrivite pentru sezonul rece si care ne ajuta sa intarziem procesele degenerative?


9) Pestele gras oceanic – contine grasimi nesaturate (inclusiv acizi grasi Omega 3), vitamine liposolubile – in special vitaminele D si A si proteine de calitate. Grasimile nesaturate protejeaza intregul sistem cardiovascular si mentine sanatos tesutul cerebral. Vitamina A are efect antioxidant – intarzie degradarea tesuturilor, sporeste acuitatea vizuala, mentine sanatatea inimii, a creierului si contribuie la cresterea imunitatii. Vitamina D are un rol major in asigurarea unui sistem osos sanatos, robust si contribuie la mentinerea functiei sexuale la parametri normali. Proteinele sunt cele care asigura materia pentru refacerea tesuturilor.

Neajuns: mercurul care se gaseste, de obicei, in carnea acestui peste (de aceea este bine sa nu depasesti cateva sute de grame pe saptamana).

Pentru a beneficia de calitatile sale, consuma pestele oceanic fiert la aburi.

8) Bananele – bogate in potasiu si in glucide bune, aceste fructe iti tonifica si protejeaza inima, ajutandu-te sa treci cu bine prin “incercarile” care presupun efort fizic mai ridicat. Bananele contin si pro-vitamina A (antioxidant). In plus, ele actioneaza ca pansament gastric si potenteaza functionarea ficatului. Ca sa nu risti acumularea de kilograme prin consumul lor, mananca-le separat, la distanta de o ora si jumatate – 2 ore fata de masa, sau la inceputul mesei daca aceasta este preponderent glucidica.

7) Lintea – contine fier, vitamine din complexul B, proteine si fibre. Daca o incluzi in dieta curenta, are un potential ridicat de a mentine creierul intr-o forma excelenta.

6) Alunele de padure – este suficient si chiar bine sa le consumi in cantitati mici (cateva zeci de grame o data la 2-3 zile). Pe langa grasimile sanatoase, ele contin coenzima Q10 (antioxidant, protector al inimii). Alunele de padure (consumate in stare cruda) reprezinta, pentru multe dintre persoanele de peste 30 de ani, o necesitate. (Coenzima Q10 se gaseste si in ficat, oua, carne de vita, peste, soia, dar este afectata de prepararea termica.)

5) Ardeii grasi (in special cei copti, rosii) – reprezinta o sursa excelenta de vitamina C si de beta-caroten (pro-vitamina A), avand astfel o putere antioxidanta ridicata (ardeii sunt de 2 ori mai concentrati in vitamina C decat kiwi si lamaile).

4) Nucile – ne ofera grasimi sanatoase (printre care si Omega 3), vitamine liposolubile si (in concentratie mai redusa fata de alunele de padure) coenzima Q10.

3) Mierea – reprezinta practic un cocktail tonic si anti-aging, valoros in primul rand prin enzimele sale (unele avand calitati antioxidante), complexul de minerale si cel de glucide energizante.

2) Semintele de dovleac – sunt un adevarat elixir pentru “motorul” si “centrul de comanda” al vietii – inima si creier – datorita concentratiei mari de pro-vitamina A, magneziu si grasimi nesaturate.
Ca orice produs vegetal bogat in grasimi nesaturate, semintele de dovleac sunt utile doar daca le consumi crude (prajite fac mai mult rau decat bine).

1) Catina – concentratiile de substante active din acest fruct sunt foarte ridicate. Exceleaza in primul rand la capitolele “vitamine antioxidante” (C, pro-vitamina A, E) si “pigmenti antioxidanti”. Este de 8-12 ori mai bogata in vitamina C fata de citrice. O poti conserva timp de cateva saptamani in miere, sau de cel putin cateva luni (chiar si un an) in alcool alimentar de peste 90 de grade.

Liviu Deculescu

You might also like More from author

Comments are closed.