6 Sfaturi ca sa alegi o paine sanatoasa

Alba sau neagra? Pufoasa ori densa? Cu seminte sau fara? Mai coapta sau mai “cruda”? Cu cartofi ori doar din cereale? Din comert sau “de casa”?
Iata cateva intrebari de ale caror raspunsuri depinde, in buna masura, starea noastra de sanatate – aceasta deoarece painea chiar reprezinta, mai mult decat oricare alta, hrana noastra “cea de toate zilele”.

 

Care sunt lucrurile care conteaza atunci cand alegi painea, daca ne referim la sanatate?

1) Fereste-te, in general, de painea alba.
Ea este aproape lipsita de fibre si are mai putine vitamine din complexul B fata de painea integrala. Pe termen lung, inlocuirea painii albe cu cea neagra/integrala inseamna ca riscurile de a te imbolnavi de inima, diabet sau cancer scad substantial.
Daca, insa, suferi de ulcer/gastrita, ar trebui sa consumi mai mult paine alba prajita, sau macar coapta bine.

2) Painea pufoasa nu iti va tine, in niciun caz, sanatatea in… puf.
Aceasta deoarece agentii afanatori sunt aditivi nocivi pentru organismul tau.

3) Painea cu seminte este foarte gustoasa, dar la capitolul “Sanatate” pierde cateva puncte – aceasta deoarece semintele contin grasimi care (chiar daca sanatoase in stare cruda) devin nocive odata supuse temperaturii ridicate. Nu este cazul, totusi, sa comparam painea cu seminte cu un produs de fast-food sau, in general, cu orice produs bogat in grasimi trans.

4) Painea mai coapta are si avantaje, si dezavantaje fata de cea “facuta” mai putin. Avantajul major este ca iti protejeaza mai bine stomacul (asta in conditiile… ipotetice ale lipsei aditivilor, sau macar ale aceleiasi “compozitii” si concentratii de aditivi), dezavantajul principal – ca vitaminele din grupa B sunt compromise intr-o masura mai mare (in plus, la aceeasi masa, painea mai coapta are ceva mai multe calorii, deoarece concentratia sa de apa este putin mai mica).

5) Paine cu cartofi sau doar din cereale?
Diferenta nu este una importanta atunci cand comparam painea alba fara cartof cu painea ce contine cartof (avantajul, minor, este de partea painii fara cartof). In schimb, painea integrala “simpla” este in mod semnificativ mai sanatoasa decat painea cu cartofi.

6) Alege, ori de cate ori ai posibilitatea, painea “de casa” – aceasta ca sa nu iti mai “bombardezi” zi de zi organismul cu aditivii periculosi din paine. O gasesti la targurile cu produse traditionale si, uneori, la vanzatorii particulari (legitimati) de branzeturi.
Daca vrei sa fii sigur ca painea de casa nu contine aditivi (si ca are exact raportul dorit de tine intre faina integrala si faina alba), cel mai bine ar fi sa ti-o prepari singur in casa (cu un aparat de facut paine, este foarte simplu).

You might also like More from author

Comments are closed.