Reţea de susţinere a meşteşugarilor din mediul rural

traditii_micSăptămâna acesta, la Sibiu, World Vision România a dat startul constituirii primei rețele naționale de meșteșugari rurali, structură care va contribui la revigorarea meșteșugurilor tradiționale și crearea de oportunități pentru dezvoltarea economică a comunităților rurale vulnerabile prin intermediul meșteșugurilor populare.

Vizita de studiu, organizată în perioada 23-25 iunie 2015, în beneficiul meșteșugarilor participanți la proiectul MADE ÎN RURAL a reprezentat primul pas în cristalizarea unei rețele de meșteri, retaileri și asociații non-profit sau guvernamentale. Obiectivul rețelei este să creeze și promoveze bune practici, strategii și tactici de poziționare și distribuție pe piață a produselor, dar și acțiuni de advocacy pentru încurajarea și promovarea tradițiilor.

Reprezentanții sectorului public și privat — Fundația Pact și KCMC România — și membrii asociațiilor de meșteșugari create prin proiectul MADE ÎN RURAL au apreciat vizita de studiu ca oportunitate unică și valoroasă de a împărtăși cunoștințe, experințe și de a dezbate provocările aduse vânzării de artizanat autentic de dinamică pieței actuale.

Meșteșugari din 17 comunități rurale din județele Bistrița, Cluj, Dolj, Constanța, Iași, Ialomița, Vaslui și Vâlcea au avut pentru prima dată ocazia să discute avantajele formelor asociative și să caute soluții pentru atragerea tinerilor ‘de partea tradiției’ sau crearea unor produse meșteșugărești inovative și atractive pentru publicul urban, selectiv și capricios.

De asemenea, ei au vizitat asociații locale de meșteșugari și un muzeu etnografic local și au întâlnit distribuitori de artizanat din regiunea Sibiului.

‘Ne dorim să ajutăm meșterii populari să devină proprii purtători de cuvânt, capabili să-și reprezinte și apere competent și profesionist interesele. Experiența World Vision România în proiecte similare ne-a arătat care sunt obstacolele legislative, economice și sociale pe care le întâmpină meșterii din mediul rural. Unul dintre ele este necoordonarea acțiunilor de revigorare și dezvoltare a meșteșugurilor și, de aceea, considerăm că parteneriatul actorilor implicați este o premisă pentru revitalizarea meșteșugurilor și dezvoltarea economică rurală.

Invităm meșterii populari din întreaga țară, asociațiile și grupurile de inițiativă locală și autoritățile guvernamentale responsabile să se alăture inițiativei noastre. Împreună putem contribui la dezvoltarea unei legislații adecvate și actuale, astfel încât să evităm ca meșteșugurile tradiționale să devină o activitate reprezentată doar în spațiile muzeale. Cei mai mulți meșteri populari au vârste foarte înaintate, iar tinerii nu sunt încurajați spre ucenicie, a declarat Adrian Secal, managerul proiectului MADE ÎN RURAL.

‘În activitatea Fundației Pact în comunități rurale am întâlnit și sprijinit oameni pricepuți, meșteșugari care doresc să schimbe în bine viața familiilor lor și a comunităților în care trăiesc. Resursele de la nivel local sau regional la care ei au acces sunt limitate. Această rețea înseamnă de fapt punerea în comun de resurse, de la informații de interes general pentru meșteri (surse de finanțare, oportunități de desfacere) până la consultanță specializată. Credem că o rețea națională a meșterilor din mediul rural este o oportunitate de dezvoltare care vine în completarea programelor punctuale din mediul rural, în sprijinul resursei umane preocupate de meșteșuguri.’ a completat doamna Mădălina Ene, director de programe al Fundației Pact.

Meșteșugurile tradiționale: resursă de dezvoltare rurală insuficient valorificată

Piața artizanatului este într-un trend ascendent, încurajat îndeosebi de promovarea intensă în ultimii ani a iei tradiționale românești, dar și de organizarea frecventă a târgurilor handmade. Obiectele lucrate manual, în serii mici, sunt din ce în ce mai apreciate, făcând concurență producțiilor în masă, prin unicitate și valoare.

Cadrul legislativ ridică însă o serie de obstacole micilor antreprenori rurali și îngreunează demararea și susținerea afacerilor meșteșugărești. Legea meșteșugurilor nu și-a găsit încă locul pe masa niciunui reprezentant al Parlamentului ca prioritate și oportunitate pentru dezvoltarea comunităților rurale.

De asemenea, problemele existente în reglementările cu privire la ucenicie descurajează tinerii să își facă o meserie din meșteșugurile tradiționale. Principalele mijloace de promovare și vânzare a artizanatului autentic rămân târgurile sezoniere la care costurile de participare depășesc profitul din vânzările realizate.

Fundația World Vision România dezvoltă de peste patru ani proiecte care urmăresc revitalizarea artei meșteșugărești și promovarea acesteia ca oportunitate accesibilă oamenilor din mediul rural pentru dezvoltarea economică a comunităților lor. Rețeaua națională pentru susținerea meșteșugarilor reprezintă pasul următor în structurarea inițiativelor noastre și urmărește să împuternicească asociațiile de meșteșugari să găsească resurse și resorturi pentru a se autosusține.

You might also like More from author

Comments are closed.